• Home
  • Browse
    • Current Issue
    • By Issue
    • By Author
    • By Subject
    • Author Index
    • Keyword Index
  • Journal Info
    • About Journal
    • Aims and Scope
    • Editorial Board
    • Publication Ethics
    • Peer Review Process
  • Guide for Authors
  • Submit Manuscript
  • Contact Us
 
  • Login
  • Register
Home Articles List Article Information
  • Save Records
  • |
  • Printable Version
  • |
  • Recommend
  • |
  • How to cite Export to
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • Share Share
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
Journal of Urban Research
arrow Articles in Press
arrow Current Issue
Journal Archive
Volume Volume 49 (2025)
Volume Volume 48 (2024)
Volume Volume 47 (2023)
Volume Volume 46 (2022)
Volume Volume 45 (2022)
Volume Volume 44 (2022)
Volume Volume 43 (2022)
Volume Volume 42 (2021)
Volume Volume 41 (2021)
Volume Volume 40 (2021)
Volume Volume 39 (2021)
Volume Volume 38 (2020)
Volume Volume 37 (2020)
Volume Volume 36 (2020)
Volume Volume 35 (2020)
Volume Volume 34 (2019)
Volume Volume 33 (2019)
Volume Volume 32 (2019)
Volume Volume 31 (2019)
Volume Volume 30 (2018)
Volume Volume 29 (2018)
Volume Volume 28 (2018)
Volume Volume 27 (2018)
Volume Volume 26 (2017)
Volume Volume 25 (2017)
Volume Volume 24 (2017)
Volume Volume 23 (2017)
Volume Volume 22 (2016)
Volume Volume 21 (2016)
Issue Issue 1
Volume Volume 20 (2016)
Volume Volume 19 (2016)
Volume Volume 18 (2015)
Volume Volume 17 (2015)
Volume Volume 16 (2015)
Volume Volume 15 (2015)
Volume Volume 14 (2014)
Volume Volume 13 (2014)
Volume Volume 12 (2014)
Volume Volume 11 (2014)
Volume Volume 10 (2013)
Volume Volume 9 (2012)
Volume Volume 8 (2011)
Volume Volume 7 (2009)
Volume Volume 6 (2006)
Volume Volume 5 (2005)
Volume Volume 4 (2004)
Volume Volume 3 (2003)
Volume Volume 2 (2002)
Volume Volume 1 (1999)
محمد, . (2016). تقييم الأداء البيئي للفراغات التعليمية لمرحلة رياض الأطفال The evaluation of environmental performance for educational spaces of kindergarten stage.. Journal of Urban Research, 21(1), 67-80. doi: 10.21608/jur.2016.89843
ناهد فتحى عبدالغنى محمد. "تقييم الأداء البيئي للفراغات التعليمية لمرحلة رياض الأطفال The evaluation of environmental performance for educational spaces of kindergarten stage.". Journal of Urban Research, 21, 1, 2016, 67-80. doi: 10.21608/jur.2016.89843
محمد, . (2016). 'تقييم الأداء البيئي للفراغات التعليمية لمرحلة رياض الأطفال The evaluation of environmental performance for educational spaces of kindergarten stage.', Journal of Urban Research, 21(1), pp. 67-80. doi: 10.21608/jur.2016.89843
محمد, . تقييم الأداء البيئي للفراغات التعليمية لمرحلة رياض الأطفال The evaluation of environmental performance for educational spaces of kindergarten stage.. Journal of Urban Research, 2016; 21(1): 67-80. doi: 10.21608/jur.2016.89843

تقييم الأداء البيئي للفراغات التعليمية لمرحلة رياض الأطفال The evaluation of environmental performance for educational spaces of kindergarten stage.

Article 4, Volume 21, Issue 1, July 2016, Page 67-80  XML PDF (1.3 MB)
DOI: 10.21608/jur.2016.89843
View on SCiNiTO View on SCiNiTO
Author
ناهد فتحى عبدالغنى محمد
Abstract
الطفل هو اللبنة الأولى لبناء إنسان الغد المتطور بکل ما يحمله من تحديات وصعوبات في عصر المعلوماتية، وتعتبر مرحلة رياض الأطفال من أهم المراحل التعليمية لدورها الأساسي في بناء شخصية الطفل وتنشئته وتعليمة وتثقيفه وتنمية مهاراته الإبداعية والوجدانية، والاکتشاف المبکر لقدراته وتوجيهه في ضوء سيادة الجودة والتنافس والتميز.
عملية تطوير التعليم في مرحلة رياض الأطفال بمصر تواجه العديد من القضايا والتحديات التي تتعلق بالإتاحة والجودة، وبالرغم من أهمية دور تصميم وتشکيل الفراغات التعليمية لهذه المرحلة في تهيئة البيئة التربوية المناسبة للنمو المتکامل للطفل من خلال اللعب والنشاط لتحقيق عنصر الجذب والشعور بالانتماء، الا ان الاهتمام انصب على تطوير برامج  رياض الأطفال والاعتماد على مصادر تعلم متعددة، وعلى الرغم من أزمة الطاقة وارتفاع نسبة التلوث إلا ان الفراغات التعليمية لهذه المرحلة اعتمدت على استخدام الأساليب الميکانيکية المستهلکة للطاقة لتحقيق الراحة الفسيولوجية والسيکولوجية للطفل، مما دعي إلى تصميم وتشکيل الفراغات التعليمية بالاعتماد على الطاقات المتجددة (الشمس، الرياح) لتحقيق بيئة حرارية متوازنة للطفل ذات فاعلية تعليمية وتزويدها بکافة العناصر التصميمية الملائمة لتطبيق المناهج والأنشطة لتنمية الجوانب البيولوجية والعاطفية والاجتماعية من خلال التعلم باللعب استرشادا بالمعايير الدولية.
وتکمن أهمية الدراسة في محاولة رصد وتحليل تصميم وتشکيل الفراغات التعليمية لمرحلة رياض الأطفال في المدارس الحکومية والخاصة لاستنباط منظومة متکاملة للمعايير التصميمية البيئية للفراغات التعليمية لضمان تعليم عالي الجودة لتنمية الطاقات الإبداعية والمعرفية والبدنية طبقا للمعايير التربوية الدولية.
The child is the first building block to build tomorrow's evolving human being with all the challenges and difficulties in the age of Informatics, and kindergarten is considered one of the most important stages of their essential role in the building of the child's personality, upbringing, education and creative skills development education and compassionate, and early detection capabilities and direction in light of the rule of quality and competitiveness and excellence.
The process of the development of education in kindergarten in Egypt face many issues and challenges related to the availability, quality, despite the importance of the role of design and shape the educational blanks for this stage in the educational environment appropriate for the integrated development of children through play and activity to achieve an element of attraction and a sense of belonging, but attention has focused on the development of programs for kindergartens and rely on multiple sources of learning.
 Despite of the energy crisis and rising pollution but the educational spaces for this stage adopted the use of mechanical energy consuming methods to achieve physiological and psychological comfort for the baby, which was called upon to design and shape the educational spaces depending on renewable energies (Sun, wind) to achieve a balanced thermal environment for children effective education and provide them with all the appropriate design elements for curricula and activities for the development of the biological and emotional aspects and social learning through play, guided by international standards.
Research paper aims to focus on environmental design standards for educational spaces in kindergartens to try to access the integrated system for environmental components (router-natural ventilation – natural light – heat-sound) to achieve the concept of thermal comfort for the child to provide high quality education to develop creative energies and cognitive and physical according to international educational standards.
Keywords
رياض الأطفال; البيئة التعليمية للأطفال- التربية البيئية
Statistics
Article View: 415
PDF Download: 12
Home | Glossary | News | Aims and Scope | Sitemap
Top Top

Journal Management System. Designed by NotionWave.