• Home
  • Browse
    • Current Issue
    • By Issue
    • By Author
    • By Subject
    • Author Index
    • Keyword Index
  • Journal Info
    • About Journal
    • Aims and Scope
    • Editorial Board
    • Publication Ethics
    • Peer Review Process
  • Guide for Authors
  • Submit Manuscript
  • Contact Us
 
  • Login
  • Register
Home Articles List Article Information
  • Save Records
  • |
  • Printable Version
  • |
  • Recommend
  • |
  • How to cite Export to
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • Share Share
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
Journal of Urban Research
arrow Articles in Press
arrow Current Issue
Journal Archive
Volume Volume 49 (2025)
Volume Volume 48 (2024)
Volume Volume 47 (2023)
Volume Volume 46 (2022)
Volume Volume 45 (2022)
Volume Volume 44 (2022)
Volume Volume 43 (2022)
Volume Volume 42 (2021)
Volume Volume 41 (2021)
Volume Volume 40 (2021)
Volume Volume 39 (2021)
Volume Volume 38 (2020)
Volume Volume 37 (2020)
Volume Volume 36 (2020)
Volume Volume 35 (2020)
Issue Issue 1
Volume Volume 34 (2019)
Volume Volume 33 (2019)
Volume Volume 32 (2019)
Volume Volume 31 (2019)
Volume Volume 30 (2018)
Volume Volume 29 (2018)
Volume Volume 28 (2018)
Volume Volume 27 (2018)
Volume Volume 26 (2017)
Volume Volume 25 (2017)
Volume Volume 24 (2017)
Volume Volume 23 (2017)
Volume Volume 22 (2016)
Volume Volume 21 (2016)
Volume Volume 20 (2016)
Volume Volume 19 (2016)
Volume Volume 18 (2015)
Volume Volume 17 (2015)
Volume Volume 16 (2015)
Volume Volume 15 (2015)
Volume Volume 14 (2014)
Volume Volume 13 (2014)
Volume Volume 12 (2014)
Volume Volume 11 (2014)
Volume Volume 10 (2013)
Volume Volume 9 (2012)
Volume Volume 8 (2011)
Volume Volume 7 (2009)
Volume Volume 6 (2006)
Volume Volume 5 (2005)
Volume Volume 4 (2004)
Volume Volume 3 (2003)
Volume Volume 2 (2002)
Volume Volume 1 (1999)
Rizk, S. (2020). النظرية البنائية واستوديو التخطيط العمراني - خبرة واقعية Constructivism and Urban Planning Studio - A Realistic Experience. Journal of Urban Research, 35(1), 67-90. doi: 10.21608/jur.2020.90258
Sahar Rizk. "النظرية البنائية واستوديو التخطيط العمراني - خبرة واقعية Constructivism and Urban Planning Studio - A Realistic Experience". Journal of Urban Research, 35, 1, 2020, 67-90. doi: 10.21608/jur.2020.90258
Rizk, S. (2020). 'النظرية البنائية واستوديو التخطيط العمراني - خبرة واقعية Constructivism and Urban Planning Studio - A Realistic Experience', Journal of Urban Research, 35(1), pp. 67-90. doi: 10.21608/jur.2020.90258
Rizk, S. النظرية البنائية واستوديو التخطيط العمراني - خبرة واقعية Constructivism and Urban Planning Studio - A Realistic Experience. Journal of Urban Research, 2020; 35(1): 67-90. doi: 10.21608/jur.2020.90258

النظرية البنائية واستوديو التخطيط العمراني - خبرة واقعية Constructivism and Urban Planning Studio - A Realistic Experience

Article 4, Volume 35, Issue 1, January 2020, Page 67-90  XML PDF (1.21 MB)
DOI: 10.21608/jur.2020.90258
View on SCiNiTO View on SCiNiTO
Author
Sahar Rizk
قسم الهندسة المعمارية ، کلية الهندسة، جامعة بني سويف، مصر
Abstract
تبرز اشکالية تحويل المعرفة الى ممارسة مهنية کواحدة من أهم مشاکل التعليم المعماري.  تطورت في السنوات الاخيرة الماضية طرق التدريس في التعليم المعماري تطورا ملحوظا. وتمثل النظرية البنائية أحد أفضل الادوات لبناء المعرفة من خلال الممارسة العملية مما يجعلها مدخلا فعالا لحل تلک الاشکالية. يهدف البحث الى تسليط الضوء على تطبيق النظرية البنائية في التعليم المعماري، وتقييم فاعلية تنفيذها في استوديو التخطيط العمراني. أسفر البحث عن استنتاج صورة واضحة متکاملة عن النظرية واستنتج قابلية تطبيقها في استوديو التخطيط العمراني. استنتج أيضا أبرز المعارف والمهارات المهنية والعامة المکتسبة للطلاب، أبرز الصعوبات والمعوقات وحلول الطلاب لها. تم استخدام المنهج الاستدلالي لتکوين رؤية وإطار متکامل عن الموضوع واستخدام المنهجين التطبيقي والوصفي لتنفيذ الدراسة التطبيقية مستعينا بادوات جمع المعلومات المختلفة ومنها الاستبيانات الموجهة لعدد (43) طالب. من ناحية أخرى کشفت نتائج أعمال الطلاب وآرائهم الايجابية - عما اکتسبوه من صفات ومعارف ومهارات مهنية وعامة متعددة - عن فاعلية تطبيق النظرية في استوديو التخطيط العمراني وبما يساهم في تحقيق کفاءات الخريج المرتقبة من المقرر. عبر الطلاب عن رغبتهم في اتخاذ الکلية لاجراءات فعالة لمساعدة الطلاب مستقبلا للتغلب على ما واجههم من معوقات وأوصى غالبيتهم بتطبيق تلک التجربة في ذات المقرر والمقررات الاخرى مستقبلا. أوصى البحث بالتوسع في تطبيق النظرية البنائية في برنامج الهندسة المعمارية کلية الهندسة جامعة بني سويف مع مراعاة الدروس المستفادة من التجربة وتحسين الکلية للامکانيات المتاحة للطلاب لتطوير بيئة التعلم بما يساهم في تقليل معوقات التنفيذ.
Transforming knowledge into a professional practice is considered as one of the most important problems of architectural education. In the recent years, teaching methods in architecture education have evolved considerably. Constructivism is one of the best tools for building knowledge through practice so, it is considered as an effective approach to solve this problem.  The aim of the research was to highlight the application of Constructivism in architectural education, and to assess the feasibility and effectiveness of its implementation in the urban planning studio. It deduced the most prominent professional, general knowledge and skills acquired for students, the main difficulties, and constraints faced students and their applied solutions.
To obtain an integrated vision and framework on the subject, the research used the inductive and heuristic approaches. In addition, it used the applied and descriptive methods to implement the applied study using (4) tools for collecting various information.  Tow questionnaires addressed to (43) students were included. On the other hand, the results of the students' work and their positive opinions revealed their acquired qualities, knowledge, professional and general skills revealed the effectiveness of applying Constructivism in the urban planning studio in order to achieve the expected graduates' competencies. . They expressed their desire to take effective practices to help students in the future to overcome the obstacles encountered. Most of them recommended applying that experience in the same course and other courses in the future.
 The research recommended extending the application of Constructivism in the architectural Engineering program - Faculty of Engineering, Beni Suef University. It also recommends taking into account the learned lessons from the experience, improving the college's facilities available to students to develop the learning environment to contribute reducing the obstacles faced students
Keywords
النظرية البنائية; التعليم المعماري; استوديو التخطيط العمراني; التعلم بالعمل Constructivism; Urban Planning Studio; Architectural Education; Learning by doing
Main Subjects
Architecture and Urbanism; Urban Planning
Statistics
Article View: 400
PDF Download: 1,187
Home | Glossary | News | Aims and Scope | Sitemap
Top Top

Journal Management System. Designed by NotionWave.