• Home
  • Browse
    • Current Issue
    • By Issue
    • By Author
    • By Subject
    • Author Index
    • Keyword Index
  • Journal Info
    • About Journal
    • Aims and Scope
    • Editorial Board
    • Publication Ethics
    • Peer Review Process
  • Guide for Authors
  • Submit Manuscript
  • Contact Us
 
  • Login
  • Register
Home Articles List Article Information
  • Save Records
  • |
  • Printable Version
  • |
  • Recommend
  • |
  • How to cite Export to
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • Share Share
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
Journal of Urban Research
arrow Articles in Press
arrow Current Issue
Journal Archive
Volume Volume 49 (2025)
Volume Volume 48 (2024)
Volume Volume 47 (2023)
Volume Volume 46 (2022)
Volume Volume 45 (2022)
Volume Volume 44 (2022)
Volume Volume 43 (2022)
Volume Volume 42 (2021)
Volume Volume 41 (2021)
Volume Volume 40 (2021)
Volume Volume 39 (2021)
Volume Volume 38 (2020)
Volume Volume 37 (2020)
Volume Volume 36 (2020)
Issue Issue 1
Volume Volume 35 (2020)
Volume Volume 34 (2019)
Volume Volume 33 (2019)
Volume Volume 32 (2019)
Volume Volume 31 (2019)
Volume Volume 30 (2018)
Volume Volume 29 (2018)
Volume Volume 28 (2018)
Volume Volume 27 (2018)
Volume Volume 26 (2017)
Volume Volume 25 (2017)
Volume Volume 24 (2017)
Volume Volume 23 (2017)
Volume Volume 22 (2016)
Volume Volume 21 (2016)
Volume Volume 20 (2016)
Volume Volume 19 (2016)
Volume Volume 18 (2015)
Volume Volume 17 (2015)
Volume Volume 16 (2015)
Volume Volume 15 (2015)
Volume Volume 14 (2014)
Volume Volume 13 (2014)
Volume Volume 12 (2014)
Volume Volume 11 (2014)
Volume Volume 10 (2013)
Volume Volume 9 (2012)
Volume Volume 8 (2011)
Volume Volume 7 (2009)
Volume Volume 6 (2006)
Volume Volume 5 (2005)
Volume Volume 4 (2004)
Volume Volume 3 (2003)
Volume Volume 2 (2002)
Volume Volume 1 (1999)
Hesham, E., Elsemary, Y. (2020). نحو تفعيل جودة الحياة من خلال مسارات الحرکة غير الآلية Towards activating the quality of life through non-motorized movement paths. Journal of Urban Research, 36(1), 12-30. doi: 10.21608/jur.2020.90089
Eman Mohamed Hesham; Yasmeen Mohamed Elsemary. "نحو تفعيل جودة الحياة من خلال مسارات الحرکة غير الآلية Towards activating the quality of life through non-motorized movement paths". Journal of Urban Research, 36, 1, 2020, 12-30. doi: 10.21608/jur.2020.90089
Hesham, E., Elsemary, Y. (2020). 'نحو تفعيل جودة الحياة من خلال مسارات الحرکة غير الآلية Towards activating the quality of life through non-motorized movement paths', Journal of Urban Research, 36(1), pp. 12-30. doi: 10.21608/jur.2020.90089
Hesham, E., Elsemary, Y. نحو تفعيل جودة الحياة من خلال مسارات الحرکة غير الآلية Towards activating the quality of life through non-motorized movement paths. Journal of Urban Research, 2020; 36(1): 12-30. doi: 10.21608/jur.2020.90089

نحو تفعيل جودة الحياة من خلال مسارات الحرکة غير الآلية Towards activating the quality of life through non-motorized movement paths

Article 2, Volume 36, Issue 1, April 2020, Page 12-30  XML PDF (1.83 MB)
DOI: 10.21608/jur.2020.90089
View on SCiNiTO View on SCiNiTO
Authors
Eman Mohamed Hesham1; Yasmeen Mohamed Elsemary2
1الأکاديمية الحديثة للهندسة والتکنولوجيا، المقطم-الهضبة الوسطى، القاهرة
2Arab Academy for Science, Technology and Maritime Transport, Smart Village Campus
Abstract
الإشکالية: تکمن المشکلة البحثية في عدم الاهتمام عند تصميم وتخطيط الشوارع بجودة حياة المستخدمين وتفضيل أهمية السيارات في الشارع على اهمية المستخدم له، مما ساعد في تدهور البيئة العمرانية في القاهرة والتي بحاجة ماسة لتحقيق جودة الحياة للسکان فيها. 
هدف البحث: دراسة العلاقة بين جودة مسارات الحرکة غير الآلية وجودة الحياة للمستخدمين في المدينة.
وسائل البحث: يتم تحقيق الهدف من خلال دراسة النماذج الرائدة عالميا مثل (شارع ألين وبايک)، والتطبيق على النماذج المحلية بالقاهرة الکبرى والتي انقسمت الى نماذج قائمة (شارع الشواربي) وتم تقييمهم بالاستبيانات للمستخدمين الزيارة الميدانية، والنماذج قيد الإنشاء (مسار غرب سوميد بمدينة السادس من أکتوبر) وتم ذکرهم کحالات قيد الإنشاء والتشغيل، والاستفادة من الدراسة التحليلية والتطبيقية للوصول الى المعايير التفصيلية الکاملة. بالإضافة إلى قياس المستوى المعيشي للمستخدمين والعمل على تلبية احتياجاتهم بسهولة ويسر، ويتم قياسها بناء على معايير مادية ومعنوية تؤثر بشکل مباشر على مؤشرات جودة الحياة لدى المستخدمين.
نتائج البحث: تتلخص في أن مسارات الحرکة غير الآلية لها أهمية کبيرة وقدرة عالية على جذب سکان المدينة وزوارها ورفع مستوى جودة الحياة لهم. وذلک لأنها تدعم الأمن والسلامة للمستخدمين وتدعم العملية الترفيهية وتلبية الاحتياجات وتعزز الصورة الجمالية والثقافية للنماذج القائمة، وقد أثبتت الدراسة التأثير الإيجابي لتلک النماذج على السکان والمستخدمين والمناطق المحيطة.
Quality of life is a multi-disciplinary approach. It focuses on enhancing the well-being and welfare of man. Cairo is one of the most corded cities in the world, and traffic is a major problem within the urban environment. Users’ preference of using cars exceeds the preference of walking in the streets, which leads to the deterioration of the urban environment in Cairo, which in turn urgently needs to achieve the quality of life for its residents. Accordingly, the research problem focuses on designing and planning streets to enhance the quality of life for the Cairo inhabitants. This is done by studying the relationship between the non-motorized traffic paths and the quality of life for city users.
A detailed methodology is carried out depending on studying the world’s leading models such as (Allen and Pike Street), then applying its outcomes to the local models in Greater Cairo. The local case studies were divided into two categories: existing models represented by (Al-Shawarby Street), and the under-construction model represented by (Sumed West path in the 6th of October city). Based on running a questionnaire and field visits, an analytical study was carried to deduce the criteria of evaluation, as well as measuring the users' standard of living and requirements. The research concluded by reaching the factors affecting the planning and designing of streets to enhance the quality of life standards in Cairo.
Keywords
جودة الحياة - مسارات الحرکة غير الآلية - احتياجات المستخدمين في الشارع - الأمان في الشارع. Quality of life; Non-motorized traffic paths; Street user needs; Street safety
Main Subjects
Urban Design; Urban Infrastructure & Transportation Studies; Urban Planning
Statistics
Article View: 532
PDF Download: 2,020
Home | Glossary | News | Aims and Scope | Sitemap
Top Top

Journal Management System. Designed by NotionWave.