• Home
  • Browse
    • Current Issue
    • By Issue
    • By Author
    • By Subject
    • Author Index
    • Keyword Index
  • Journal Info
    • About Journal
    • Aims and Scope
    • Editorial Board
    • Publication Ethics
    • Peer Review Process
  • Guide for Authors
  • Submit Manuscript
  • Contact Us
 
  • Login
  • Register
Home Articles List Article Information
  • Save Records
  • |
  • Printable Version
  • |
  • Recommend
  • |
  • How to cite Export to
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • Share Share
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
Journal of Urban Research
arrow Articles in Press
arrow Current Issue
Journal Archive
Volume Volume 49 (2025)
Volume Volume 48 (2024)
Volume Volume 47 (2023)
Volume Volume 46 (2022)
Volume Volume 45 (2022)
Volume Volume 44 (2022)
Volume Volume 43 (2022)
Volume Volume 42 (2021)
Volume Volume 41 (2021)
Volume Volume 40 (2021)
Volume Volume 39 (2021)
Volume Volume 38 (2020)
Volume Volume 37 (2020)
Volume Volume 36 (2020)
Volume Volume 35 (2020)
Volume Volume 34 (2019)
Volume Volume 33 (2019)
Volume Volume 32 (2019)
Volume Volume 31 (2019)
Volume Volume 30 (2018)
Volume Volume 29 (2018)
Volume Volume 28 (2018)
Volume Volume 27 (2018)
Volume Volume 26 (2017)
Volume Volume 25 (2017)
Volume Volume 24 (2017)
Volume Volume 23 (2017)
Volume Volume 22 (2016)
Issue Issue 1
Volume Volume 21 (2016)
Volume Volume 20 (2016)
Volume Volume 19 (2016)
Volume Volume 18 (2015)
Volume Volume 17 (2015)
Volume Volume 16 (2015)
Volume Volume 15 (2015)
Volume Volume 14 (2014)
Volume Volume 13 (2014)
Volume Volume 12 (2014)
Volume Volume 11 (2014)
Volume Volume 10 (2013)
Volume Volume 9 (2012)
Volume Volume 8 (2011)
Volume Volume 7 (2009)
Volume Volume 6 (2006)
Volume Volume 5 (2005)
Volume Volume 4 (2004)
Volume Volume 3 (2003)
Volume Volume 2 (2002)
Volume Volume 1 (1999)
عابدين, ., حسان, ., راشد, ., جرجس, ., عبد الرازق, . (2016). تقييم الاداء الايروديناميکي للمجموعة السکنية Evaluation of aerodynamic performance for residential communities. Journal of Urban Research, 22(1), 81-91. doi: 10.21608/jur.2016.89497
أحمد رضا عابدين; أيمن حسان; إيهاب فاروق راشد; نبيل میلاد جرجس; محمود محمد محمود عبد الرازق. "تقييم الاداء الايروديناميکي للمجموعة السکنية Evaluation of aerodynamic performance for residential communities". Journal of Urban Research, 22, 1, 2016, 81-91. doi: 10.21608/jur.2016.89497
عابدين, ., حسان, ., راشد, ., جرجس, ., عبد الرازق, . (2016). 'تقييم الاداء الايروديناميکي للمجموعة السکنية Evaluation of aerodynamic performance for residential communities', Journal of Urban Research, 22(1), pp. 81-91. doi: 10.21608/jur.2016.89497
عابدين, ., حسان, ., راشد, ., جرجس, ., عبد الرازق, . تقييم الاداء الايروديناميکي للمجموعة السکنية Evaluation of aerodynamic performance for residential communities. Journal of Urban Research, 2016; 22(1): 81-91. doi: 10.21608/jur.2016.89497

تقييم الاداء الايروديناميکي للمجموعة السکنية Evaluation of aerodynamic performance for residential communities

Article 5, Volume 22, Issue 1, October 2016, Page 81-91  XML PDF (865.14 K)
DOI: 10.21608/jur.2016.89497
View on SCiNiTO View on SCiNiTO
Authors
أحمد رضا عابدين1; أيمن حسان2; إيهاب فاروق راشد3; نبيل میلاد جرجس4; محمود محمد محمود عبد الرازق4
1کلية الهندسة – جامعة القاهرة
2کلية الهندسة – جامعة القاهرة
3کلية الهندسة – جامعة أم القري
4المرکز القومي لبحوث الاسکان والبناء
Abstract
تحقيق الجدوى الاقتصادية وإيجاد أقل تکلفة لترشيد استهلاک الطاقة للمباني داخل المجموعات السکنية تعتمد في الأساس على دراسة الموقع والظروف المناخية بشکل جيد من حيث التخطيط العمراني. لذا يعد التخطيط العمراني اساس المباني الموفرة للطاقة کما أن تخطيط المدن عملية طويلة ومعقدة ‏تنطوي على عدة أطراف وتؤثر في القرارات التي تؤخذ على مستوى المدينة أو المنطقة على ‏المناخ الموضعي الموجود في الفراغ العام ککل، کما تؤثر على الاستهلاک النهائي للطاقة في المباني ‏وعلى الاحمال التي يتطلبها تبريد تلک المباني وتدفئتها وإنارتها. ‏
تهدف هذه الدراسة الي تحسين حرکة الهواء للفراغات العمرانية في المجموعات السکنية للإسکان المنفصل عن طريق تقييم الاداء الايروديناميکي واختيار توجية امثل للمباني يساهم في زيادة حرکة الهواء، ولتحقيق هذا الغرض تم استخدام برامج المحاکاة (‏‎(ANSYS CFD Flotran‎ لتقييم الاداء الايروديناميکي وحساب متوسط سرعة الهواء طبقاً لفرضيات الدراسة.
اظهرت الدراسة ان خفض نسبة ارتفاع المبني الي عرض الشارع (urban canyon) للمجموعات السکنية للإسکان المنفصل تعمل علي زيادة سرعة تدفق الهواء الي الفراغات العمرانية في التوجيهات المختلفة وهذا بدورة يؤدي الي تحسين کفاءة الطاقة داخل مباني المجموعة.
Achieving the economic feasibility for the energy saving inside buildings of residential communities depends on studying the site and climatic weather data during the urban design; therefore, the urban design can be considered as the base of the energy efficient buildings furthermore, the city planning is a complex process which depends on many factors and any decision related to the city planning can affect the indoor air and hence the heating, cooling and lighting loads and of course the energy consumption of buildings.
This study aims at improving the aerodynamics of the urban spaces of the residential communities (split housing) by evaluating the aerodynamic performance and determining the effective building orientation using the simulation program (ANSYS CFD Flotran).
The results revealed that, reducing the urban canyon results in increasing the air penetration velocity into the architecture spaces whatever, the building orientation, this is in turn will improve the energy efficiency inside buildings.
Keywords
الاداء الايروديناميکي – مجموعة سکنية - المناخ المصغر Aerodynamic performance; Residential communities; Urban canyon; Microclimate
Statistics
Article View: 160
PDF Download: 317
Home | Glossary | News | Aims and Scope | Sitemap
Top Top

Journal Management System. Designed by NotionWave.