• Home
  • Browse
    • Current Issue
    • By Issue
    • By Author
    • By Subject
    • Author Index
    • Keyword Index
  • Journal Info
    • About Journal
    • Aims and Scope
    • Editorial Board
    • Publication Ethics
    • Peer Review Process
  • Guide for Authors
  • Submit Manuscript
  • Contact Us
 
  • Login
  • Register
Home Articles List Article Information
  • Save Records
  • |
  • Printable Version
  • |
  • Recommend
  • |
  • How to cite Export to
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • Share Share
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
Journal of Urban Research
arrow Articles in Press
arrow Current Issue
Journal Archive
Volume Volume 49 (2025)
Volume Volume 48 (2024)
Volume Volume 47 (2023)
Volume Volume 46 (2022)
Volume Volume 45 (2022)
Volume Volume 44 (2022)
Volume Volume 43 (2022)
Volume Volume 42 (2021)
Volume Volume 41 (2021)
Volume Volume 40 (2021)
Volume Volume 39 (2021)
Volume Volume 38 (2020)
Volume Volume 37 (2020)
Volume Volume 36 (2020)
Volume Volume 35 (2020)
Volume Volume 34 (2019)
Volume Volume 33 (2019)
Volume Volume 32 (2019)
Volume Volume 31 (2019)
Volume Volume 30 (2018)
Volume Volume 29 (2018)
Volume Volume 28 (2018)
Volume Volume 27 (2018)
Volume Volume 26 (2017)
Volume Volume 25 (2017)
Volume Volume 24 (2017)
Issue Issue 1
Volume Volume 23 (2017)
Volume Volume 22 (2016)
Volume Volume 21 (2016)
Volume Volume 20 (2016)
Volume Volume 19 (2016)
Volume Volume 18 (2015)
Volume Volume 17 (2015)
Volume Volume 16 (2015)
Volume Volume 15 (2015)
Volume Volume 14 (2014)
Volume Volume 13 (2014)
Volume Volume 12 (2014)
Volume Volume 11 (2014)
Volume Volume 10 (2013)
Volume Volume 9 (2012)
Volume Volume 8 (2011)
Volume Volume 7 (2009)
Volume Volume 6 (2006)
Volume Volume 5 (2005)
Volume Volume 4 (2004)
Volume Volume 3 (2003)
Volume Volume 2 (2002)
Volume Volume 1 (1999)
Hamed, M., Abd Elaziz, N. (2017). التميز کأداة للتحکم في جودة الحياة لأنماط الإسکان بالحالة المصرية Branding as a Tool to Control the Quality of Life of Housing Patterns in Egypt. Journal of Urban Research, 24(1), 60-80. doi: 10.21608/jur.2017.88071
Marwa S. Hamed; Nourhan M. Abd Elaziz. "التميز کأداة للتحکم في جودة الحياة لأنماط الإسکان بالحالة المصرية Branding as a Tool to Control the Quality of Life of Housing Patterns in Egypt". Journal of Urban Research, 24, 1, 2017, 60-80. doi: 10.21608/jur.2017.88071
Hamed, M., Abd Elaziz, N. (2017). 'التميز کأداة للتحکم في جودة الحياة لأنماط الإسکان بالحالة المصرية Branding as a Tool to Control the Quality of Life of Housing Patterns in Egypt', Journal of Urban Research, 24(1), pp. 60-80. doi: 10.21608/jur.2017.88071
Hamed, M., Abd Elaziz, N. التميز کأداة للتحکم في جودة الحياة لأنماط الإسکان بالحالة المصرية Branding as a Tool to Control the Quality of Life of Housing Patterns in Egypt. Journal of Urban Research, 2017; 24(1): 60-80. doi: 10.21608/jur.2017.88071

التميز کأداة للتحکم في جودة الحياة لأنماط الإسکان بالحالة المصرية Branding as a Tool to Control the Quality of Life of Housing Patterns in Egypt

Article 4, Volume 24, Issue 1, April 2017, Page 60-80  XML PDF (1.62 MB)
Document Type: Original Article
DOI: 10.21608/jur.2017.88071
View on SCiNiTO View on SCiNiTO
Authors
Marwa S. Hamed1; Nourhan M. Abd Elaziz2
1قسم التخطيط العمراني, کلية التخطيط الإقليمي والعمراني, جامعة القاهرة
2قسم التصميم العمراني, کلية التخطيط الاقليمى والعمراني,جامعة القاهرة
Abstract
تهدف الورقة إلى صياغة الفکر العام لعملية التميز بالمدينة وعلاقتها بمستويات الإسکان، ونماذج واستراتيجيات تطبيقها وتقييمها ومدى تأثيرها على تحسين أنماط الإسکان بالمدينة اجتماعيا واقتصاديا وبيئيا وعمرانيا للمساهمة فى تحسين جودة الحياة والصورة المميزة للمدينة. وتهدف الورقة البحثية الي رصد العلاقة بين أنماط بمصر وعناصر تحديدها من حيث الدخل ومستوى التعليم والذى ينعکس بصورة أساسية على المظهر والطابع العمرانى والمعمارى لکل فئة وملامح التميز العمراني والتى تختلف بصورة متباينة بين الفئات، وذلک يعد بمثابة الميزة التنافسية التى تجعل المکان متفرد من خلال سماته المادية وغير المادية مع مراعاة تحقيق احتياجات مستخدمي المکان وعمل ترابط بين المستخدمين والمکان لتمييزه عن الأماکن الاخرى. بالإضافة إلى انعکاس ذلک على فکرة جودة الحياة  والتى تزايد الاهتمام بمؤشراتها وقضاياها وطرق تقييمها في السنوات الاخيرة من قبل المنظمات العالمية مثل منظمة الأمم المتحدة للتطور الإنساني الإجتماع (The UN’s Human Development Index); ، والمهتمين بالمجال مثل مجلس التنمية الاجتماعية بانتاريو(The Ontario Social Development Council’s ، والمهتمين بالتنمية المستدامة ويمکن ترجمتها بطرق کثيرة مختلفة طبقا لأصحاب المصالح المختلفة سواء سکان المدينة أو رجال الأعمال أو زائري المدينة فقد تعنى للبعض الأمن والأمان، فرص التوظيف، بيئة نظيفة، الحصول على الخدمات، والتماسک الاجتماعي، بالإضافة إلى ان البحث يهدف للوصول لنموذج تطبيقى وعلمى مبنى على اساس التحليلات للتجارب والادبيات للعلاقة بين عملية تميز المدينة بالهوية وصورة المدينة ومؤشرات جودة الحياة لأنماط الإسکان ﻓﻲ ﻇﻞ اﻟﺘﺤﻮﻻت المستمرة للنواحى العمرانية والاقتصادية والتکنولوجية للسکان والمجتمع کمنظومه ديناميکية واخيرا يقدم البحث مجموعه من التوصيات کألية لتنفيذ وتطوير تلک العلاقة الثلاثية.
The paper aims to formulate the general concept of city branding and its relation to quality of life indicators of different housing types, their implementation strategies, and some evaluation models for their impact on improving housing patterns socially, economically, environmentally and physically, to contribute to enhancing quality of life and the image of the city. The paper attempts to monitor the relationship between housing patterns in Egypt and their economic and cultural determinants, which is reflected on the architectural and urban character of each category and the features of urban branding, which vary differently among housing categories. This is a competitive advantage that makes the place unique through its physical and intangible features, taking into consideration the needs of users and their connection to the place to distinguish it from other places. In addition to implications on the concept of quality of life, which has recently witnessed an increased interest in its indicators and evaluation methods by international organizations such as the United Nations Human Development Index, and those interested in the field such as the Ontario Social Development Council. In addition, the paper aims at reaching an applied scientific model based on an analysis for experiences and literature on the relationship between the process of city branding and city identity and image, and quality of life indicators of housing patterns within the continuous transformations of the urban, economic and technological aspects of residents and the society as a dynamic system. Finally, the paper outlines a set of recommendations for the implementation and development of this   relationship.
Keywords
تميز المدينة أو المکان، مؤشرات جودة الحياه ،أنماط الإسکان ، فئات الإسکان في مصر City Branding; Quality of life indicators; Housing patterns; Housing categories in Egypt
Statistics
Article View: 247
PDF Download: 1,001
Home | Glossary | News | Aims and Scope | Sitemap
Top Top

Journal Management System. Designed by NotionWave.