Document Type : Original Article
Authors
1
Teaching Assistant, Department of Regional Urban Development, Faculty of Urban and Regional Planning, Cairo University
2
Professor, Department of Regional Urban Development, Faculty of Urban and Regional Planning, Cairo University
3
Department of Regional Urban Development, Faculty of Urban and Regional Planning, Cairo University, Egypt
Abstract
شهد نطاق وادي النيل الأعلى، خاصة القطاع التخطيطي بين محافظتي بني سويف والمنيا، تحولات مكانية وعمرانية ملحوظة خلال العقود الأخيرة، نتيجة تنامي شبكات الطرق القومية والإقليمية، مما أفرز أنماطًا عمرانية غير متوازنة. وتكمن أهمية البحث في تسليط الضوء على الأثر المكاني والتنموي لهذه الشبكات على المراكز، ومحاولة تصنيفها وفق مؤشرات كمية تعكس الأبعاد الاجتماعية والسكانية والعمرانية والاقتصادية، بالإضافة لمؤشرات متعلقة بشبكات الطرق. تتمثل إشكالية البحث في فهم العلاقة التبادلية بين شبكات الطرق والتنمية العمرانية، وانعكاسها على تصنيف المراكز، في ظل غياب نماذج تحليلية تدمج الخصائص المكانية والتنموية للمراكز. ويهدف البحث إلى تطوير إطار تصنيفي يعكس أنماط التأثير المختلفة لشبكات الطرق على التنمية، مع تقديم أداة كمية تدعم متخذي القرار في رسم السياسات الإقليمية المستدامة. اعتمد البحث على منهجية تحليل مركب، تدمج نظم المعلومات الجغرافية (GIS)، والاستشعار عن بعد (RS)، والتحليل الكمي الإحصائي، من خلال تحليل خمس لقطات زمنية (1986، 1996، 2006، 2017، 2020)، واستخدام مؤشرات تنموية لاستخلاص الأنماط العمرانية وتطورها. وأسفرت النتائج عن تصنيف مراكز الدراسة إلى أنماط مختلفة وفق تأثيرات الطرق، أبرزها: مراكز ذات تركز تنموي عالي بدعم شبكي، ومراكز ذات تركز عمراني غير متوازن نتيجة تدهور الربط الشبكي، ومراكز نامية تمثل أولوية تخطيطية. كما أوضح البحث وجود علاقة تبادلية غير خطية بين النقل والتنمية، تتفاوت حسب السياق المكاني والزمني، وأن السياسات الموحدة لا تكفي لتوجيه التنمية بشكل فعال دون تبني منظور مكاني تنموي. ويوصي البحث بضرورة دمج التخطيط المكاني لشبكات الطرق ضمن إطار التنمية العمرانية المستدامة، وتبني أدوات تحليل كمية في إعادة تقييم أولويات التنمية بالمراكز الإقليمية، مع تعزيز الربط المؤسسي بين جهات التخطيط والتنفيذ.
The Upper Nile Valley, particularly the sector between Beni Suef and Minya, has experienced notable spatial and urban changes in recent decades, largely driven by the expansion of national and regional road networks. These changes have generated unbalanced urban patterns. This study examines the spatial and developmental impacts of road networks, aiming to classify urban centers using measurable indicators that capture social, demographic, spatial, economic, and transport dimensions. The research problem lies in understanding the reciprocal relationship between roads and urban development, and its role in shaping the classification of centers. This is especially important given the absence of analytical models integrating both spatial and developmental features of urban growth. Accordingly, the study proposes a classification framework that reflects the diverse impacts of road networks, while offering a quantitative tool to guide decision-makers toward balanced and sustainable development policies. The methodology combines Geographic Information Systems (GIS), Remote Sensing (RS), and statistical analysis. Five temporal stages (1986, 1996, 2006, 2017, and 2020) are analyzed through developmental indicators to trace urban patterns and their evolution. Results revealed several typologies: centers with high development density and strong connectivity, centers with unbalanced expansion linked to weak connectivity, and emerging centers representing future planning priorities. The findings emphasize that the relationship between transport and development is nonlinear and varies across time and space. Therefore, uniform policies are inadequate. The study recommends integrating road network planning into sustainable development strategies, applying quantitative tools to re-prioritize growth, and strengthening institutional coordination between planning and implementation.
Keywords
Main Subjects