• Home
  • Browse
    • Current Issue
    • By Issue
    • By Author
    • By Subject
    • Author Index
    • Keyword Index
  • Journal Info
    • About Journal
    • Aims and Scope
    • Editorial Board
    • Publication Ethics
    • Peer Review Process
  • Guide for Authors
  • Submit Manuscript
  • Contact Us
 
  • Login
  • Register
Home Articles List Article Information
  • Save Records
  • |
  • Printable Version
  • |
  • Recommend
  • |
  • How to cite Export to
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • Share Share
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
Journal of Urban Research
arrow Articles in Press
arrow Current Issue
Journal Archive
Volume Volume 49 (2025)
Volume Volume 48 (2024)
Issue Issue 4
Issue Issue 3
Issue Issue 2
Issue Issue 1
Volume Volume 47 (2023)
Volume Volume 46 (2022)
Volume Volume 45 (2022)
Volume Volume 44 (2022)
Volume Volume 43 (2022)
Volume Volume 42 (2021)
Volume Volume 41 (2021)
Volume Volume 40 (2021)
Volume Volume 39 (2021)
Volume Volume 38 (2020)
Volume Volume 37 (2020)
Volume Volume 36 (2020)
Volume Volume 35 (2020)
Volume Volume 34 (2019)
Volume Volume 33 (2019)
Volume Volume 32 (2019)
Volume Volume 31 (2019)
Volume Volume 30 (2018)
Volume Volume 29 (2018)
Volume Volume 28 (2018)
Volume Volume 27 (2018)
Volume Volume 26 (2017)
Volume Volume 25 (2017)
Volume Volume 24 (2017)
Volume Volume 23 (2017)
Volume Volume 22 (2016)
Volume Volume 21 (2016)
Volume Volume 20 (2016)
Volume Volume 19 (2016)
Volume Volume 18 (2015)
Volume Volume 17 (2015)
Volume Volume 16 (2015)
Volume Volume 15 (2015)
Volume Volume 14 (2014)
Volume Volume 13 (2014)
Volume Volume 12 (2014)
Volume Volume 11 (2014)
Volume Volume 10 (2013)
Volume Volume 9 (2012)
Volume Volume 8 (2011)
Volume Volume 7 (2009)
Volume Volume 6 (2006)
Volume Volume 5 (2005)
Volume Volume 4 (2004)
Volume Volume 3 (2003)
Volume Volume 2 (2002)
Volume Volume 1 (1999)
Helmy, M. (2024). Urban Streets: Remaking Human-Based Places. Journal of Urban Research, 48(1), 19-33. doi: 10.21608/jur.2023.198809.1124
Mona Helmy. "Urban Streets: Remaking Human-Based Places". Journal of Urban Research, 48, 1, 2024, 19-33. doi: 10.21608/jur.2023.198809.1124
Helmy, M. (2024). 'Urban Streets: Remaking Human-Based Places', Journal of Urban Research, 48(1), pp. 19-33. doi: 10.21608/jur.2023.198809.1124
Helmy, M. Urban Streets: Remaking Human-Based Places. Journal of Urban Research, 2024; 48(1): 19-33. doi: 10.21608/jur.2023.198809.1124

Urban Streets: Remaking Human-Based Places

Article 2, Volume 48, Issue 1, January 2024, Page 19-33  XML PDF (1.24 MB)
Document Type: Original Article
DOI: 10.21608/jur.2023.198809.1124
View on SCiNiTO View on SCiNiTO
Author
Mona Helmy email orcid
Architectural Engineering Department, Faculty of Engineering, The British University in Egypt (BUE),Egypt
Abstract
Over the past few decades, due to the emerging compactness of cities considering the increase in population, and consequently the increasing demand for fast mobility, many streets have lost their human dimension. They have been transformed into fast roads, giving priority to vehicles, and reducing the rights of pedestrians. This transformation has affected streets in terms of planning, design, function, and scale. The paper argues that remaking cities’ urban streets as human-based places seeks to achieve a better balance between urbanism, people, nature, and culture, thereby improving their urban life in general. Through a literature review, this article chronologically investigates the principles, concepts, characteristics, and considerations of human-based places. Moving from theory to practice, the paper adopts a critical analysis method to measure the success of selected precedents that manifest urban streets as human-based places. And finally, through a critical discussion, it proposes a theoretical framework to maintain or regain the human dimension in urban streets.
Through the developed theoretical framework, the paper reveals that a multidimensional intervention approach, including tangible and intangible design considerations should be adopted to develop human-based places.   
 
على مدار العقود القليلة الماضية، نظرًا لاكتظاظ المدن في ضوء الزيادة السكانية والطلب المتزايد على التنقل السريع، فقدت العديد من الشوارع بُعدها البشري. فقد تم تحويلها إلى طرق سريعة، معطية الأولوية للمركبات، مما ترتب عليه تقليل حقوق المشاة. أثر هذا التحول على الشوارع من حيث التخطيط، أو التصميم أو الوظيفة أو الحجم. تجادل الورقة بأن إعادة تشكيل الشوارع الحضرية في المدن كأماكن قائمة على متطلبات الإنسان يسعى إلى تحقيق توازن أفضل بين التمدن والناس والطبيعة والثقافة؛ وبالتالي تحسين حياتهم الحضرية بشكل عام. من خلال مراجعة الأدبيات بترتيب زمنى، تبحث المقالة في مبادئ، أفكار، خصائص وإعتبارات الأماكن البشرية. وبالانتقال من النظرية إلى التطبيق، تعتمد الورقة طريقة تحليل نقدي لقياس نجاح مشاريع مختارة تتبنى تصميم الشوارع الحضرية كأماكن تعتمد على إحتياجات ومتطلبات الإنسان. وأخيرًا، من خلال مناقشة نقدية، يقترح البحث إطارًا نظريًا للحفاظ على/ أوإستعادة البعد الإنساني في الشوارع الحضرية.
من خلال الإطارالنظرى المطور الذى تخلص إليه الورقة البحثية، يتكشف أنه يجب اعتماد نهج تدخل متعدد الأبعاد، بما في ذلك اعتبارات التصميم الملموسة وغير الملموسة لتطوير أماكن إنسانية.
Keywords
Urban streets; Human-based places; Pedestrians; Urban life الشوارع الحضرية; الأماكن الإنسانية; المشاة; الحياة الحضرية
Main Subjects
Urban Design
Statistics
Article View: 459
PDF Download: 398
Home | Glossary | News | Aims and Scope | Sitemap
Top Top

Journal Management System. Designed by NotionWave.