• Home
  • Browse
    • Current Issue
    • By Issue
    • By Author
    • By Subject
    • Author Index
    • Keyword Index
  • Journal Info
    • About Journal
    • Aims and Scope
    • Editorial Board
    • Publication Ethics
    • Peer Review Process
  • Guide for Authors
  • Submit Manuscript
  • Contact Us
 
  • Login
  • Register
Home Articles List Article Information
  • Save Records
  • |
  • Printable Version
  • |
  • Recommend
  • |
  • How to cite Export to
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • Share Share
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
Journal of Urban Research
arrow Articles in Press
arrow Current Issue
Journal Archive
Volume Volume 49 (2025)
Volume Volume 48 (2024)
Volume Volume 47 (2023)
Volume Volume 46 (2022)
Volume Volume 45 (2022)
Volume Volume 44 (2022)
Volume Volume 43 (2022)
Volume Volume 42 (2021)
Issue Issue 1
Volume Volume 41 (2021)
Volume Volume 40 (2021)
Volume Volume 39 (2021)
Volume Volume 38 (2020)
Volume Volume 37 (2020)
Volume Volume 36 (2020)
Volume Volume 35 (2020)
Volume Volume 34 (2019)
Volume Volume 33 (2019)
Volume Volume 32 (2019)
Volume Volume 31 (2019)
Volume Volume 30 (2018)
Volume Volume 29 (2018)
Volume Volume 28 (2018)
Volume Volume 27 (2018)
Volume Volume 26 (2017)
Volume Volume 25 (2017)
Volume Volume 24 (2017)
Volume Volume 23 (2017)
Volume Volume 22 (2016)
Volume Volume 21 (2016)
Volume Volume 20 (2016)
Volume Volume 19 (2016)
Volume Volume 18 (2015)
Volume Volume 17 (2015)
Volume Volume 16 (2015)
Volume Volume 15 (2015)
Volume Volume 14 (2014)
Volume Volume 13 (2014)
Volume Volume 12 (2014)
Volume Volume 11 (2014)
Volume Volume 10 (2013)
Volume Volume 9 (2012)
Volume Volume 8 (2011)
Volume Volume 7 (2009)
Volume Volume 6 (2006)
Volume Volume 5 (2005)
Volume Volume 4 (2004)
Volume Volume 3 (2003)
Volume Volume 2 (2002)
Volume Volume 1 (1999)
Eissa, H. (2021). نحو منهجية مزدوجة في تدريس القياس لأعمال البناء في التعليم المعماري الجامعي Towards A Dual Methodology in Teaching Measurement of Building Work In Undergraduate Architectural Education. Journal of Urban Research, 42(1), 21-49. doi: 10.21608/jur.2021.67296.1055
Hanan Eissa. "نحو منهجية مزدوجة في تدريس القياس لأعمال البناء في التعليم المعماري الجامعي Towards A Dual Methodology in Teaching Measurement of Building Work In Undergraduate Architectural Education". Journal of Urban Research, 42, 1, 2021, 21-49. doi: 10.21608/jur.2021.67296.1055
Eissa, H. (2021). 'نحو منهجية مزدوجة في تدريس القياس لأعمال البناء في التعليم المعماري الجامعي Towards A Dual Methodology in Teaching Measurement of Building Work In Undergraduate Architectural Education', Journal of Urban Research, 42(1), pp. 21-49. doi: 10.21608/jur.2021.67296.1055
Eissa, H. نحو منهجية مزدوجة في تدريس القياس لأعمال البناء في التعليم المعماري الجامعي Towards A Dual Methodology in Teaching Measurement of Building Work In Undergraduate Architectural Education. Journal of Urban Research, 2021; 42(1): 21-49. doi: 10.21608/jur.2021.67296.1055

نحو منهجية مزدوجة في تدريس القياس لأعمال البناء في التعليم المعماري الجامعي Towards A Dual Methodology in Teaching Measurement of Building Work In Undergraduate Architectural Education

Article 2, Volume 42, Issue 1, October 2021, Page 21-49  XML PDF (3.33 MB)
Document Type: Original Article
DOI: 10.21608/jur.2021.67296.1055
View on SCiNiTO View on SCiNiTO
Author
Hanan Eissa email
Architecture Department Faculty of Engineering- Mataria- Helwan University? Interior design Department, Faculty of Family Sciences, Taibah University
Abstract
يواجه التعليم الجامعي في مجال العمارة والبناء تحدياً کبيراً منذ ظهور تقنية نمذجة معلومات البناءBuilding information modelling (BIM) التي غيرت من أساليب الممارسة الفعلية لصناعة البناء، وطورت أيضا طرق وأساليب قياس الکميات وتقدير التکلفة لأعمال البناء، مما يستوجب إعادة النظر في الإستراتيجيات والطرق التي يتم بها تعليم وتدريس الطلاب أعمال القياس في برامج التعليم الجامعي المتعلقة بالعمارة والبناء، التي مازالت يتم فيها الترکيز بشکل کبير على تعليم الطرق التقليدية بالتفصيل والقليل من إستخدام تطبيقات البرامج المتخصصة في ذلک، من منطلق هذه الإشکالية قام الباحث بتطوير منهجية مزدوجة لتدريس وتعليم القياس لأعمال البناء في مناهج التعليم المعماري، حيث تفترض الدراسة أن الجمع بين فهم أسس ومبادئ عمليات القياس التقليدية مع إستخدام إمکانيات وأدوات تقنية نمذجة معلومات البناء في التنفيذ سوف يسهل أساليب التعليم والتعلم ويحسن أداء الطلاب، وتهدف الدراسة إلى تطوير وتحسين تعليم مبادئ وأسس القياس ببرامج التعليم المعماري الجامعي، وتم إستخدام المنهج التجريبي لقياس مدى فاعلية المنهجية المقترحة في تدريس مقرر المواصفات وحساب الکميات الذي يقدم لطالبات برنامج التصميم الداخلي بجامعة طيبة بالمملکة العربية السعودية، حيث قام الباحث بصياغة المنهجية وعرض خطة لتطوير المقرر بما يتناسب معها، وشرح مراحل التطبيق وتقييم فاعليتها في تحسين أداء الطالبات من خلال نتائج الإختبارات النظرية والعملية وتقييم المشروع التطبيقي، ثم تقديم إستبيان لإستطلاع أراء الطالبات لتقييم جودة وفاعلية المنهجية والمهارات والتقنيات المستخدمة وتحليل إجابات الإستبيان بالطرق الإحصائية الوصفية، وإستخلاص النتائج التي کان من أهمها إمکانية تفعيل المنهجية في تدريس القياس ببرامج التعليم المعماري لزيادة کفاءة الأداء والإحترافية والدقة لمخرجات التعليم والتعلم ولتأهيل الطلاب لمواکبة المهارات المطلوبة بسوق العمل.
 
Architecture undergraduate education has been facing a major challenge scince the emergence of building information modelling technology that has changed the practice methods of the construction industry, and also developed methods of measurement and cost estimation for construction works. Therefore, it is necessary to reconsider the methods of teaching measurement. In which there is still a great emphasis on traditional methods and little of using specialized BIM software applications. Based on this problem, the researcher developed a dual methodology for teaching building measurement. The study assumes that combining understanding principles of traditional measurement processes with using (BIM) capabilities, will facilitate teaching and learning and improve student performance. The study aims to develop and improve teaching the foundations of measurement. The experimental method was used to measure the effectiveness of the proposed methodology in teaching the interior design program students at Taibah University in Saudi Arabia. The researcher presented a plan to develop the course, explained the stages, and evaluated its effectiveness in improving the performance, then submitted a questionnaire to survey the students’ opinions and analyzed their responses by descriptive statistical methods. The most important result is the possibility of activating the methodology in teaching measurement in architectural education programs to increase performance efficiency and qualify students to keep up with the skills required in the labour market.
Keywords
قياس الکميات; تقدير التکلفة; نمذجة معلومات البناء Quantities Measurement; Cost Estimation; Building Information Modeling
Main Subjects
Architecture and Urbanism
Statistics
Article View: 444
PDF Download: 1,354
Home | Glossary | News | Aims and Scope | Sitemap
Top Top

Journal Management System. Designed by NotionWave.