• Home
  • Browse
    • Current Issue
    • By Issue
    • By Author
    • By Subject
    • Author Index
    • Keyword Index
  • Journal Info
    • About Journal
    • Aims and Scope
    • Editorial Board
    • Publication Ethics
    • Peer Review Process
  • Guide for Authors
  • Submit Manuscript
  • Contact Us
 
  • Login
  • Register
Home Articles List Article Information
  • Save Records
  • |
  • Printable Version
  • |
  • Recommend
  • |
  • How to cite Export to
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • Share Share
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
Journal of Urban Research
arrow Articles in Press
arrow Current Issue
Journal Archive
Volume Volume 49 (2025)
Volume Volume 48 (2024)
Volume Volume 47 (2023)
Volume Volume 46 (2022)
Volume Volume 45 (2022)
Volume Volume 44 (2022)
Volume Volume 43 (2022)
Volume Volume 42 (2021)
Volume Volume 41 (2021)
Issue Issue 1
Volume Volume 40 (2021)
Volume Volume 39 (2021)
Volume Volume 38 (2020)
Volume Volume 37 (2020)
Volume Volume 36 (2020)
Volume Volume 35 (2020)
Volume Volume 34 (2019)
Volume Volume 33 (2019)
Volume Volume 32 (2019)
Volume Volume 31 (2019)
Volume Volume 30 (2018)
Volume Volume 29 (2018)
Volume Volume 28 (2018)
Volume Volume 27 (2018)
Volume Volume 26 (2017)
Volume Volume 25 (2017)
Volume Volume 24 (2017)
Volume Volume 23 (2017)
Volume Volume 22 (2016)
Volume Volume 21 (2016)
Volume Volume 20 (2016)
Volume Volume 19 (2016)
Volume Volume 18 (2015)
Volume Volume 17 (2015)
Volume Volume 16 (2015)
Volume Volume 15 (2015)
Volume Volume 14 (2014)
Volume Volume 13 (2014)
Volume Volume 12 (2014)
Volume Volume 11 (2014)
Volume Volume 10 (2013)
Volume Volume 9 (2012)
Volume Volume 8 (2011)
Volume Volume 7 (2009)
Volume Volume 6 (2006)
Volume Volume 5 (2005)
Volume Volume 4 (2004)
Volume Volume 3 (2003)
Volume Volume 2 (2002)
Volume Volume 1 (1999)
Ali, D. (2021). إستخدام ممرات الدراجات المحمية کمدخل لتنسيق الشوارع بالتطبيق على مدينة شبين الکوم Use Of Protected Bicycle Lanes as Entry for Streetscape Application on Shabina Al Koum City. Journal of Urban Research, 41(1), 46-64. doi: 10.21608/jur.2021.32300.1004
Dalia Ezzat Ali. "إستخدام ممرات الدراجات المحمية کمدخل لتنسيق الشوارع بالتطبيق على مدينة شبين الکوم Use Of Protected Bicycle Lanes as Entry for Streetscape Application on Shabina Al Koum City". Journal of Urban Research, 41, 1, 2021, 46-64. doi: 10.21608/jur.2021.32300.1004
Ali, D. (2021). 'إستخدام ممرات الدراجات المحمية کمدخل لتنسيق الشوارع بالتطبيق على مدينة شبين الکوم Use Of Protected Bicycle Lanes as Entry for Streetscape Application on Shabina Al Koum City', Journal of Urban Research, 41(1), pp. 46-64. doi: 10.21608/jur.2021.32300.1004
Ali, D. إستخدام ممرات الدراجات المحمية کمدخل لتنسيق الشوارع بالتطبيق على مدينة شبين الکوم Use Of Protected Bicycle Lanes as Entry for Streetscape Application on Shabina Al Koum City. Journal of Urban Research, 2021; 41(1): 46-64. doi: 10.21608/jur.2021.32300.1004

إستخدام ممرات الدراجات المحمية کمدخل لتنسيق الشوارع بالتطبيق على مدينة شبين الکوم Use Of Protected Bicycle Lanes as Entry for Streetscape Application on Shabina Al Koum City

Article 3, Volume 41, Issue 1, July 2021, Page 46-64  XML PDF (2.29 MB)
Document Type: Original Article
DOI: 10.21608/jur.2021.32300.1004
View on SCiNiTO View on SCiNiTO
Author
Dalia Ezzat Ali email
Urban planning and landscape - Cairo university, faculty of urban and regional planning
Abstract
يخلتف إختيار أنواع ممرات الدراجات حسب الخصائص العمرانية والتخطيطية للمناطق الحضرية، إضافة إلى خصائص المرور والحرکة للشوارع بإختلاف سرعاتها وعروضها، لکن تظل أهداف تصميم ممرات الدراجات کوسيلة للتنقل الآمن والمريح بين وسائل النقل الآلية فضلاً عن أهداف سهولة الوصول هي المحرک الأساسي لإختيار أنواع تلک الممرات.
لکن على الصعيد الآخر تکون هذه الحواجز هي إحدى مکونات تنسيق الشارع والتي تخدم وتؤثر في البيئة وفي الشکل النهائي للشوارع، وعلى حسب إختيار نوع الحاجز يحدث التغييرالذي بدوره يؤثر في نتائج معدلات جودة الحياة في هذا المکان، والذي تظهر نتيجته في هذا البحث إلى أنه من الصعب تحقيق ممرات دراجات آمنه ومريحه بدون حواجز مناسبة لحاجة راکبي الدراجات في سهولة التنقل من مکان إلى آخر.
تتضح إشکالية البحث في تأثير الشوارع حسب وظيفتها على إختيار حواجز حماية ممرات الدراجات کعنصر من عناصر تنسيق الشارع بما يضمن إستدامتها و نجاح المنظومة في تحقيق أهدافها.
وقد إستخدم البحث مجموعة من المناهج المختلفة تباعاً لطبيعة کل جزء من البحث، فقد إستخدم المنهج الإستنتاجي لدراسة الخلفية النظرية في حين تم إستخدام المنهج التحليلي لدراسة التجارب المدرجة في البحث، وفي النهاية الوصول إلى إطار تطبيقي يساعد في الوصول إلى ممرات دراجات آمنه ومريحة مع ربطها بأهم الإجراءات والسياسات الخاصة بدعم التکامل بين وسائل الإنتقال الفردية (non-motorized) مع مبادئ تصميم الشوارع.
 
Safety and comfort are considered as the most important elements for the success of bike-lanes and are achieved by applying the streetscape elements, which in turn enhances the function of the bike-lane and supports its movement, bike-lanes always need protection on various types of roads speed and width to be safe and comfortable, and encouraging their use and protection.
Egypt tendency to encourage environmental-friendly transportation means in several places where cultures and executive conditions differed, so the research attempts to study forms of bike-lanes protection and their suitability for streets and reconcile this matrix in a manner that depends on several factors such as road widths, speed, traffic intensity, main road function, land use & the user's awareness and the culture, which are important factors for choosing the appropriate form of protection and the execution method
In addition to studying one of the developing projects of bike-lanes in an Egyptian city and trying to read those elements in the urban fabric in which the bike-lanes was implemented exploring the most important results for the bikes protecting means and their inclusion with the urban environment and its impact on the success or failure of this new transportation system.
Keywords
عناصر تنسيق الشوارع; ممرات الدراجات; وظيفة الشوارع Streetscape elements; Bike lane; Street functions
Main Subjects
Landscape; Urban Design
Statistics
Article View: 512
PDF Download: 2,338
Home | Glossary | News | Aims and Scope | Sitemap
Top Top

Journal Management System. Designed by NotionWave.