• Home
  • Browse
    • Current Issue
    • By Issue
    • By Author
    • By Subject
    • Author Index
    • Keyword Index
  • Journal Info
    • About Journal
    • Aims and Scope
    • Editorial Board
    • Publication Ethics
    • Peer Review Process
  • Guide for Authors
  • Submit Manuscript
  • Contact Us
 
  • Login
  • Register
Home Articles List Article Information
  • Save Records
  • |
  • Printable Version
  • |
  • Recommend
  • |
  • How to cite Export to
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • Share Share
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
Journal of Urban Research
arrow Articles in Press
arrow Current Issue
Journal Archive
Volume Volume 49 (2025)
Volume Volume 48 (2024)
Volume Volume 47 (2023)
Volume Volume 46 (2022)
Volume Volume 45 (2022)
Volume Volume 44 (2022)
Volume Volume 43 (2022)
Volume Volume 42 (2021)
Volume Volume 41 (2021)
Issue Issue 1
Volume Volume 40 (2021)
Volume Volume 39 (2021)
Volume Volume 38 (2020)
Volume Volume 37 (2020)
Volume Volume 36 (2020)
Volume Volume 35 (2020)
Volume Volume 34 (2019)
Volume Volume 33 (2019)
Volume Volume 32 (2019)
Volume Volume 31 (2019)
Volume Volume 30 (2018)
Volume Volume 29 (2018)
Volume Volume 28 (2018)
Volume Volume 27 (2018)
Volume Volume 26 (2017)
Volume Volume 25 (2017)
Volume Volume 24 (2017)
Volume Volume 23 (2017)
Volume Volume 22 (2016)
Volume Volume 21 (2016)
Volume Volume 20 (2016)
Volume Volume 19 (2016)
Volume Volume 18 (2015)
Volume Volume 17 (2015)
Volume Volume 16 (2015)
Volume Volume 15 (2015)
Volume Volume 14 (2014)
Volume Volume 13 (2014)
Volume Volume 12 (2014)
Volume Volume 11 (2014)
Volume Volume 10 (2013)
Volume Volume 9 (2012)
Volume Volume 8 (2011)
Volume Volume 7 (2009)
Volume Volume 6 (2006)
Volume Volume 5 (2005)
Volume Volume 4 (2004)
Volume Volume 3 (2003)
Volume Volume 2 (2002)
Volume Volume 1 (1999)
Omayer, H. (2021). منصات التعليم الإلکترونية التفاعلية وتأثيرها علي التعليم المعماري في مصر أثناء جائحة کورونا Interactive E-Learning Platforms and Their Effect on Architectural Education in Egypt Due To COVID-19 Pandemic. Journal of Urban Research, 41(1), 1-19. doi: 10.21608/jur.2021.50697.1038
Hayam Mahmoud Omayer. "منصات التعليم الإلکترونية التفاعلية وتأثيرها علي التعليم المعماري في مصر أثناء جائحة کورونا Interactive E-Learning Platforms and Their Effect on Architectural Education in Egypt Due To COVID-19 Pandemic". Journal of Urban Research, 41, 1, 2021, 1-19. doi: 10.21608/jur.2021.50697.1038
Omayer, H. (2021). 'منصات التعليم الإلکترونية التفاعلية وتأثيرها علي التعليم المعماري في مصر أثناء جائحة کورونا Interactive E-Learning Platforms and Their Effect on Architectural Education in Egypt Due To COVID-19 Pandemic', Journal of Urban Research, 41(1), pp. 1-19. doi: 10.21608/jur.2021.50697.1038
Omayer, H. منصات التعليم الإلکترونية التفاعلية وتأثيرها علي التعليم المعماري في مصر أثناء جائحة کورونا Interactive E-Learning Platforms and Their Effect on Architectural Education in Egypt Due To COVID-19 Pandemic. Journal of Urban Research, 2021; 41(1): 1-19. doi: 10.21608/jur.2021.50697.1038

منصات التعليم الإلکترونية التفاعلية وتأثيرها علي التعليم المعماري في مصر أثناء جائحة کورونا Interactive E-Learning Platforms and Their Effect on Architectural Education in Egypt Due To COVID-19 Pandemic

Article 1, Volume 41, Issue 1, July 2021, Page 1-19  XML PDF (1022.15 K)
Document Type: Original Article
DOI: 10.21608/jur.2021.50697.1038
View on SCiNiTO View on SCiNiTO
Author
Hayam Mahmoud Omayer email
Architecture Department, Cairo Higher Institute for Engineering, Computer Science and Management, Cairo, Egypt.
Abstract
يتناول البحث دراسة مدي تمکن أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم بالتعليم المعماري من استخدام نظم إدارة التعليم الإلکتروني والمنصات الإلکترونية التفاعلية التي توفرها هذه النظم، نتيجة انتشار جائحة کورونا المستجد بجميع مؤسسات التعليم العالي بصفة عامة وبالتعليم المعماري بصفة خاصة، والتحديات التي تواجه أعضاء هيئة التدريس للتأکد من نجاح العملية التعليمية. والتأکيد علي أهمية اکتساب المعرفة والمهارة والاتصالات التفاعلية من خلال استخدام منصات التعليم الإلکترونية التفاعلية، وتأثير ذلک علي التعليم المعماري. تتکون الدراسة من إطارين رئيسين، الإطار النظري يتناول أنظمة التعليم الإلکتروني ومنصات التعليم التفاعلية. الإطار التطبيقي يتناول التحديات التي تواجه عضو هيئة التدريس للتمکن من استخدام هذه النظم وتطبيقاتها بالتعليم المعماري. وقد تم استخدام استبانة إلکترونية کأداة لجمع البيانات للفئة المستهدفة من أعضاء هيئة التدريس بأقسام عمارة في بعض الجامعات الحکومية والخاصة والمعاهد العليا في مصر، ثم استخدام المنهج التحليلي الاستقرائي لتحقيق أهداف البحث. ويقترح البحث إطار تطوير لمنظومة التعليم الإلکتروني التفاعلي في أقسام الهندسة المعمارية في مصر، يقوم بالوظيفة الإرشادية لمتخذي القرار داخل المؤسسات التعليمية بما يضمن استمرار التنمية التعليمية.
 
The research discusses the capability of architectural education staff to utilize e-learning management systems and to make use of the electronic interactive platforms offered by certain systems, resulting from the spread of the Coronavirus pandemic in all higher education institutions in general and in architecture education in particular, as well as the challenges faced by faculty members to ensure the success of the education process and to acquire different knowledge and skills through the use of interactive e-learning platforms and their impact on architectural education. The study includes two main frameworks, the Literature Review discusses e-learning systems and interactive e-learning platforms, and then applied one addressing the challenges faced by faculty members in their potential to utilize these systems and their applications in architectural education. The study utilizes an online questionnaire as a tool for collecting data on several faculty members in the architectural departments of some universities and institutes in Egypt and then uses an inductive approach to the achievement of the research objectives. Research sets out a framework for the development of interactive e-learning in Egyptian architecture departments and guides decision-makers in educational institutions to ensure the continuation of educational development.
Keywords
التعليم الإلکتروني; نظام إدارة التعلم; نظام إدارة المحتوي التعليمي; المنصات الإلکترونية; التعليم المعماري E-Learning, Platforms, LMS, LCMS, Architectural Education
Main Subjects
Architecture and Urbanism
Statistics
Article View: 548
PDF Download: 832
Home | Glossary | News | Aims and Scope | Sitemap
Top Top

Journal Management System. Designed by NotionWave.