Omayer, H. (2021). منصات التعليم الإلکترونية التفاعلية وتأثيرها علي التعليم المعماري في مصر أثناء جائحة کورونا Interactive E-Learning Platforms and Their Effect on Architectural Education in Egypt Due To COVID-19 Pandemic. Journal of Urban Research, 41(1), 1-19. doi: 10.21608/jur.2021.50697.1038
Hayam Mahmoud Omayer. "منصات التعليم الإلکترونية التفاعلية وتأثيرها علي التعليم المعماري في مصر أثناء جائحة کورونا Interactive E-Learning Platforms and Their Effect on Architectural Education in Egypt Due To COVID-19 Pandemic". Journal of Urban Research, 41, 1, 2021, 1-19. doi: 10.21608/jur.2021.50697.1038
Omayer, H. (2021). 'منصات التعليم الإلکترونية التفاعلية وتأثيرها علي التعليم المعماري في مصر أثناء جائحة کورونا Interactive E-Learning Platforms and Their Effect on Architectural Education in Egypt Due To COVID-19 Pandemic', Journal of Urban Research, 41(1), pp. 1-19. doi: 10.21608/jur.2021.50697.1038
Omayer, H. منصات التعليم الإلکترونية التفاعلية وتأثيرها علي التعليم المعماري في مصر أثناء جائحة کورونا Interactive E-Learning Platforms and Their Effect on Architectural Education in Egypt Due To COVID-19 Pandemic. Journal of Urban Research, 2021; 41(1): 1-19. doi: 10.21608/jur.2021.50697.1038
منصات التعليم الإلکترونية التفاعلية وتأثيرها علي التعليم المعماري في مصر أثناء جائحة کورونا Interactive E-Learning Platforms and Their Effect on Architectural Education in Egypt Due To COVID-19 Pandemic
Architecture Department, Cairo Higher Institute for Engineering, Computer Science and Management, Cairo, Egypt.
Abstract
يتناول البحث دراسة مدي تمکن أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم بالتعليم المعماري من استخدام نظم إدارة التعليم الإلکتروني والمنصات الإلکترونية التفاعلية التي توفرها هذه النظم، نتيجة انتشار جائحة کورونا المستجد بجميع مؤسسات التعليم العالي بصفة عامة وبالتعليم المعماري بصفة خاصة، والتحديات التي تواجه أعضاء هيئة التدريس للتأکد من نجاح العملية التعليمية. والتأکيد علي أهمية اکتساب المعرفة والمهارة والاتصالات التفاعلية من خلال استخدام منصات التعليم الإلکترونية التفاعلية، وتأثير ذلک علي التعليم المعماري. تتکون الدراسة من إطارين رئيسين، الإطار النظري يتناول أنظمة التعليم الإلکتروني ومنصات التعليم التفاعلية. الإطار التطبيقي يتناول التحديات التي تواجه عضو هيئة التدريس للتمکن من استخدام هذه النظم وتطبيقاتها بالتعليم المعماري. وقد تم استخدام استبانة إلکترونية کأداة لجمع البيانات للفئة المستهدفة من أعضاء هيئة التدريس بأقسام عمارة في بعض الجامعات الحکومية والخاصة والمعاهد العليا في مصر، ثم استخدام المنهج التحليلي الاستقرائي لتحقيق أهداف البحث. ويقترح البحث إطار تطوير لمنظومة التعليم الإلکتروني التفاعلي في أقسام الهندسة المعمارية في مصر، يقوم بالوظيفة الإرشادية لمتخذي القرار داخل المؤسسات التعليمية بما يضمن استمرار التنمية التعليمية.
The research discusses the capability of architectural education staff to utilize e-learning management systems and to make use of the electronic interactive platforms offered by certain systems, resulting from the spread of the Coronavirus pandemic in all higher education institutions in general and in architecture education in particular, as well as the challenges faced by faculty members to ensure the success of the education process and to acquire different knowledge and skills through the use of interactive e-learning platforms and their impact on architectural education. The study includes two main frameworks, the Literature Review discusses e-learning systems and interactive e-learning platforms, and then applied one addressing the challenges faced by faculty members in their potential to utilize these systems and their applications in architectural education. The study utilizes an online questionnaire as a tool for collecting data on several faculty members in the architectural departments of some universities and institutes in Egypt and then uses an inductive approach to the achievement of the research objectives. Research sets out a framework for the development of interactive e-learning in Egyptian architecture departments and guides decision-makers in educational institutions to ensure the continuation of educational development.