Rizk, S. (2020). دمج أنشطة "التعلم غير النظامي المقصود" في التعليم المعماري لدعم تحقق کفاءات التعلم "تجربة تطبيقية" Incorporate Activities of "Intended Non-formal Learning" into Architectural Education To Support the Achievement of Learning Competencies. "Applied Experience". Journal of Urban Research, 37(1), 37-59. doi: 10.21608/jur.2020.108646
Sahar Rizk. "دمج أنشطة "التعلم غير النظامي المقصود" في التعليم المعماري لدعم تحقق کفاءات التعلم "تجربة تطبيقية" Incorporate Activities of "Intended Non-formal Learning" into Architectural Education To Support the Achievement of Learning Competencies. "Applied Experience"". Journal of Urban Research, 37, 1, 2020, 37-59. doi: 10.21608/jur.2020.108646
Rizk, S. (2020). 'دمج أنشطة "التعلم غير النظامي المقصود" في التعليم المعماري لدعم تحقق کفاءات التعلم "تجربة تطبيقية" Incorporate Activities of "Intended Non-formal Learning" into Architectural Education To Support the Achievement of Learning Competencies. "Applied Experience"', Journal of Urban Research, 37(1), pp. 37-59. doi: 10.21608/jur.2020.108646
Rizk, S. دمج أنشطة "التعلم غير النظامي المقصود" في التعليم المعماري لدعم تحقق کفاءات التعلم "تجربة تطبيقية" Incorporate Activities of "Intended Non-formal Learning" into Architectural Education To Support the Achievement of Learning Competencies. "Applied Experience". Journal of Urban Research, 2020; 37(1): 37-59. doi: 10.21608/jur.2020.108646
دمج أنشطة "التعلم غير النظامي المقصود" في التعليم المعماري لدعم تحقق کفاءات التعلم "تجربة تطبيقية" Incorporate Activities of "Intended Non-formal Learning" into Architectural Education To Support the Achievement of Learning Competencies. "Applied Experience"
قسم الهندسة المعمارية ، کلية الهندسة، جامعة بني سويف، مصر
Abstract
أثبتت الدراسات مواجهة التعليم المعمارى بمصر تحديات حقيقية في محاور عملية التعلم ووجود هوة بين کثير من مخرجات التعلم المحققة والمستهدف تحقيقها واستناد نظم التعلم الى المعارف بصورة واضحة بما يمثل عائقا جوهريا نحو تحقيق خطة الدولة 2030 واعتمادها من هيئة ضمان جودة التعليم والاعتماد. تکمن أهمية هذه الدراسة في استنتاجها لسياسة تعلم جديدة -غير مستخدمة في کثير من برامج التعليم المعماري بمصر بالرغم من جدواها الکبيرة – وأنشطة وأنماط التعلم المناظرة لها ومجالات استخدامها وفوائدها العديدة المساهمة بفاعلية في زيادة دافعية التعلم والقدرة على الإبداع المعماري للطالب متغلبة على معوقات تحقق کفاءات التعلم المرتقبة. وتهدف إلى الاجابة على فرضية البحث وتساؤلاته حول فاعلية وفوائد ومجالات استخدام التعلم غير النظامي. واستنتجت مجموعة کبيرة من أنماط التعلم غير النظامي الفعالة، وفوائدها للطالب وللبرنامج التعليمي. ورصدت آراء وتعليقات ايجابية جدا للطلاب على استخدام أنماط تلک السياسة بقسم الهندسة المعمارية- جامعة بني سويف بالبحث. لتکوين رؤية واطار متکامل عن الموضوع تم استخدام المنهج الاستدلالى الاستقرائي. ولتنفيذ الشق التطبيقي تم استخدام المنهجين التطبيقي والوصفي مستعينا بأدوات جمع المعلومات. أوصي البحث بتعميم استخدام ودمج أنشطة "التعلم غير النظامي المقصود" رسميا ضمن سياسات التعليم الرسمي ببرامج التعليم المعماري وفقا لظروف کل برنامج. وتعتبر النتائج رکيزة جديدة في تطوير سياسات التعليم المعماري للتغلب على عوامل ضعف بيئة ونظام التعلم ونقص الامکانيات وتعظيم استثمار موارد البرنامج بما يدعم تحقيق کفاءات التعلم المرتقبة. کما تنطلق منها بحوث أخري لدراسة الخطط التنفيذية المناظرة لتنفيذ سياسة الدمج المقترحة . Studies have proven that architectural education programs in Egypt face real challenges in the axes of the learning process, the existence of a gap between many of the achieved and intended learning outcomes to achieve. In addition, the learning systems are considered to be knowledge-based systems. Those represent fundamental obstacles to the achievement of the Egyptian national plan (vision 2030) and its adoption by the Quality Assurance Authority for Education and Accreditation. The importance of this study lies in its conclusion of a new learning policy –wasn’t used in many architectural education programs in Egypt despite its great usefulness - and the corresponding learning patterns, fields of use, and many benefits that contribute effectively to increase the learning motivation and the ability for the architectural creativity of the student to overcome the obstacles that achieve the expected learning efficiencies. It aims to answer the research hypothesis and questions about the effectiveness, benefits, and areas of using activities of intended non-formal learning. It concluded a wide range of effective non-formal learning patterns, and their benefits to the student and the educational program. It also gathered very positive opinions and students’ comments on the use of patterns of this policy in the Department of Architecture-Beni Suef University during the research. To form an integrated vision and framework on the subject, heuristic inductive approaches were used. In order to implement the applied part, the applied and descriptive approaches were used using information-gathering tools. The research recommended generalizing the use and formal integration of informal learning within formal education policies within architectural education programs according to the conditions of each program. The results are considered a new pillar in the development of architectural education policies to overcome the weaknesses of the learning environment and system, the lack of capabilities, and the maximization of investment of program resources. Further research is launched from it to study the corresponding implementation plans to implement the proposed merger policy.