• Home
  • Browse
    • Current Issue
    • By Issue
    • By Author
    • By Subject
    • Author Index
    • Keyword Index
  • Journal Info
    • About Journal
    • Aims and Scope
    • Editorial Board
    • Publication Ethics
    • Peer Review Process
  • Guide for Authors
  • Submit Manuscript
  • Contact Us
 
  • Login
  • Register
Home Articles List Article Information
  • Save Records
  • |
  • Printable Version
  • |
  • Recommend
  • |
  • How to cite Export to
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • Share Share
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
Journal of Urban Research
arrow Articles in Press
arrow Current Issue
Journal Archive
Volume Volume 49 (2025)
Volume Volume 48 (2024)
Issue Issue 4
Issue Issue 3
Issue Issue 2
Issue Issue 1
Volume Volume 47 (2023)
Volume Volume 46 (2022)
Volume Volume 45 (2022)
Volume Volume 44 (2022)
Volume Volume 43 (2022)
Volume Volume 42 (2021)
Volume Volume 41 (2021)
Volume Volume 40 (2021)
Volume Volume 39 (2021)
Volume Volume 38 (2020)
Volume Volume 37 (2020)
Volume Volume 36 (2020)
Volume Volume 35 (2020)
Volume Volume 34 (2019)
Volume Volume 33 (2019)
Volume Volume 32 (2019)
Volume Volume 31 (2019)
Volume Volume 30 (2018)
Volume Volume 29 (2018)
Volume Volume 28 (2018)
Volume Volume 27 (2018)
Volume Volume 26 (2017)
Volume Volume 25 (2017)
Volume Volume 24 (2017)
Volume Volume 23 (2017)
Volume Volume 22 (2016)
Volume Volume 21 (2016)
Volume Volume 20 (2016)
Volume Volume 19 (2016)
Volume Volume 18 (2015)
Volume Volume 17 (2015)
Volume Volume 16 (2015)
Volume Volume 15 (2015)
Volume Volume 14 (2014)
Volume Volume 13 (2014)
Volume Volume 12 (2014)
Volume Volume 11 (2014)
Volume Volume 10 (2013)
Volume Volume 9 (2012)
Volume Volume 8 (2011)
Volume Volume 7 (2009)
Volume Volume 6 (2006)
Volume Volume 5 (2005)
Volume Volume 4 (2004)
Volume Volume 3 (2003)
Volume Volume 2 (2002)
Volume Volume 1 (1999)
Matter, N. (2024). استغلال المساحات الحضرية المفقودة أسفل محاور الحركة المرتفعة لتحسين قابلية العيش في المدن المصرية Utilization of Lost Urban Spaces below the Elevated Movement Axes to improve Livability in Egyptian Cities. Journal of Urban Research, 48(2), 20-36. doi: 10.21608/jur.2023.233548.1146
Nermen Matter. "استغلال المساحات الحضرية المفقودة أسفل محاور الحركة المرتفعة لتحسين قابلية العيش في المدن المصرية Utilization of Lost Urban Spaces below the Elevated Movement Axes to improve Livability in Egyptian Cities". Journal of Urban Research, 48, 2, 2024, 20-36. doi: 10.21608/jur.2023.233548.1146
Matter, N. (2024). 'استغلال المساحات الحضرية المفقودة أسفل محاور الحركة المرتفعة لتحسين قابلية العيش في المدن المصرية Utilization of Lost Urban Spaces below the Elevated Movement Axes to improve Livability in Egyptian Cities', Journal of Urban Research, 48(2), pp. 20-36. doi: 10.21608/jur.2023.233548.1146
Matter, N. استغلال المساحات الحضرية المفقودة أسفل محاور الحركة المرتفعة لتحسين قابلية العيش في المدن المصرية Utilization of Lost Urban Spaces below the Elevated Movement Axes to improve Livability in Egyptian Cities. Journal of Urban Research, 2024; 48(2): 20-36. doi: 10.21608/jur.2023.233548.1146

استغلال المساحات الحضرية المفقودة أسفل محاور الحركة المرتفعة لتحسين قابلية العيش في المدن المصرية Utilization of Lost Urban Spaces below the Elevated Movement Axes to improve Livability in Egyptian Cities

Article 2, Volume 48, Issue 2, April 2024, Page 20-36  XML PDF (2.13 MB)
Document Type: Original Article
DOI: 10.21608/jur.2023.233548.1146
View on SCiNiTO View on SCiNiTO
Author
Nermen Matter email orcid
Lecturer, department of Architectural Engineering, Modern Academy for Engineering and Technology, Maadi, Cairo, Egypt
Abstract
في السنوات الأخيرة، شهدت المدن المصرية تنفيذ العديد من محاور الحركة المرتفعة، والتي تهدف إلى ربط المناطق العمرانية، وتسهيل حركة النقل وحل مشاكل المرور. ولكنها تسببت في العديد من التحديات الحضرية، عمرانيا تسببت في خلق مساحات عمرانية مفقودة اسفلها ادت الى قطع النسيج العمراني، وبيئيا تحولت تلك المساحات الى مناطق تراكم للمخلفات ومصدراً للتلوث البيئي، واجتماعيا أصبحت تلك المساحات مأوى للمجرمين والمشردين، واقتصاديا بسبب إهدار الأراضي المميزة والذي يتضح من خلال الاستخدام غير الرسمي لتلك المساحات، وإغفال إمكانية تحول هذه المساحات المفقودة إلى مساحات تخدم المحيط الحضري وتحسن من قابلية العيش.
يهدف البحث الى صياغة إطار لاستغلال المساحات الحضرية المفقودة أسفل محاور الحركة المرتفعة لتحسين قابلية العيش. وتحويلها من مناطق فاصلة عمرانيا وملوثة بيئيا ومتدنية اجتماعيا ومهدرة اقتصاديا الى نقاط اتصال عمراني ومناطق التقاء سكاني نابضة بالحياة ومتنفس بيئي للمناطق العمرانية المحيطة ونقاط جذب اقتصادي.
تبنى البحث مراجعة الأدبيات حول المساحات الحضرية المفقودة وخاصة المساحات المفقودة أسفل محاور الحركة المرتفعة وأهميتها، ودراسة السمات المادية لتصميم المساحات العامة لتحسين قابلية العيش، ومن ثم دراسة الوضع الراهن للمساحات الحضرية الواقعة أسفل محاور الحركة المرتفعة في مصر والتركيز على "حي مصر الجديدة" والذي استقبل مؤخرا العديد من تلك المحاور. وإجراء دراسة تحليلية لبعض من الأمثلة العالمية لاستغلال المساحات الحضرية أسفل محاور الحركة المرتفعة. ومن خلال الدراسة النظرية والتحليل المقارن لحالات الدراسة المحلية والعالمية وضع البحث إطاراً لاستغلال المساحات الحضرية المفقودة أسفل محاور الحركة المرتفعة من خلال دراسة التركيب المادى لتلك المحاور والإمكانات الحضرية للمساحات المفقودة أسفلها وتحديد أصحاب المصلحة المستفيدين لخلق أنماط تنموية مستدامة تتناسب مع تلك المساحات وتحسن من قابلية العيش في المدن المصرية.
In recent years, Egyptian cities have witnessed the implementation of several elevated movement axes, which aimed at connecting urban areas and facilitating transportation while addressing traffic issues. However, these axes have posed numerous urban challenges. Urbanistically, they have created lost urban spaces below them disintegration the urban fabric. Environmentally, these spaces have transformed into waste accumulation zones contributing to environmental pollution. Socially, these spaces have become shelters for criminals and homeless individuals. Economically, the unofficial use of these spaces has resulted in the wasteful utilization of valuable land, and overlooking the potential transformation of these lost spaces into areas that contribute to the urban environment and enhance livability.
The research aims to formulate a framework for utilizing the lost urban spaces below the elevated movement axes to enhance livability. This involves transforming these spaces from urban separation zones, environmentally polluted, socially deprived, and economically wasted zones into vibrant urban connection points and lively meeting areas, environmental breather for surrounding urban regions and economic attraction points.
The research is based on a literature review of lost urban spaces, particularly those below elevated movement axes, and their significance. It studies the physical characteristics for designing public spaces to improve livability. The current status of urban spaces below elevated movement axes in Egypt is examined, with a focus on "Heliopolis" as it has recently experienced the impact of these axes. An analytical study of some global examples of utilizing lost urban below elevated movement axes is conducted. Through theoretical study and comparative analysis of local and global case studies, the research establishes a framework for utilizing lost urban spaces below elevated movement axes. This involves studying the physical composition of these axes, exploring the urban potential of the spaces below them, and identifying stakeholders who stand to benefit, to create sustainable development patterns that align with these spaces and enhance livability in Egyptian cities.
 
Keywords
المساحات الحضرية المفقودة; محاور الحركة المرتفعة; قابلية العيش; جودة الحياة; الاستدامة Lost urban spaces; Elevated movement axes; Urban Livability; Quality of Life; Sustainability
Main Subjects
Architecture and Urbanism
Statistics
Article View: 681
PDF Download: 585
Home | Glossary | News | Aims and Scope | Sitemap
Top Top

Journal Management System. Designed by NotionWave.