Rehan, N., Abdeen, N. (2023). EXPLORING BIOPHILIC WALKABLE BRIDGES AS A PARADIGM FOR SUSTAINABLE CITIES. Journal of Urban Research, 47(3), 82-100. doi: 10.21608/jur.2023.127682.1091
Nora Mohammed Rehan; Nisreen Samy Abdeen. "EXPLORING BIOPHILIC WALKABLE BRIDGES AS A PARADIGM FOR SUSTAINABLE CITIES". Journal of Urban Research, 47, 3, 2023, 82-100. doi: 10.21608/jur.2023.127682.1091
Rehan, N., Abdeen, N. (2023). 'EXPLORING BIOPHILIC WALKABLE BRIDGES AS A PARADIGM FOR SUSTAINABLE CITIES', Journal of Urban Research, 47(3), pp. 82-100. doi: 10.21608/jur.2023.127682.1091
Rehan, N., Abdeen, N. EXPLORING BIOPHILIC WALKABLE BRIDGES AS A PARADIGM FOR SUSTAINABLE CITIES. Journal of Urban Research, 2023; 47(3): 82-100. doi: 10.21608/jur.2023.127682.1091
EXPLORING BIOPHILIC WALKABLE BRIDGES AS A PARADIGM FOR SUSTAINABLE CITIES
1Architectural Engineering Department, Faculty of Engineering, Ahram Canadian University ,Egypt
2Architecture Department, Faculty of Arts and Design,BUE University, Cairo, Egypt
Abstract
The Egyptian cities' urban renewal movement has succeeded in enhancing the planning of road and vehicle bridge networks. Bridges are frequently recognized as a symbol of a city's economic potential and prosperity, but the disappearance of green features is considered one of the negatives, particularly after the construction of many bridges and the consequent difficulties faced by pedestrians. Because the visual quality of bridge experiences might influence on urban sustainability, biophilic urbanism that has arisen to incorporate nature more purposefully into cities. Adding visual value (using bridge sidewalks) and creating more enjoyable spaces can solve many urban space informality issues while preserving the city's visual and aesthetic elements. As a result, the research aims to develop a green approach for building walkable green bridges over these car bridges to connect the vertical and horizontal green elements together, revitalizing the city's green image. From this point of view, this paper focuses on two main issues: first, the theoretical approach, which will focus on the biophilic urban design and the benefits of integration with the urban design of streets based on environmental, social, and economic functions. Secondly: the evaluation and analysis of the area in Egypt (Nasr City) to reduce the impact of climate change by applying a balance between green and built spaces to upgrade urban streets. Based on the theoretical and applied approaches, the research proposes a green framework for the design of green biophilic pedestrian bridges to be a link between vertical and horizontal green elements to achieve sustainability. نجحت حركة التطور العمراني التي تشهدها المدن المصرية في تطوير تخطيط شبكات الطرق وجسور المركبات وتعتبر هذه الجسور رمزا للإمكانيات الاقتصادية في المدينة وازدهارها. لكن اختفاء العناصر الخضراء يعتبر أحد السلبيات خاصة بعد بناء العديد من الجسور وما يترتب على ذلك من صعوبات يواجهها المشاة. ونظرًا لأن جودة الصورة البصرية المرئية للجسور تؤثر على الاستدامة الحضرية، فهذا يستدعي انتهاج مبدأ العمران البيوفيليكي لدمج الطبيعة بشكل هادف مع المدن، ويتضمن ذلك إدخالها في المدن وإليها ، وكذلك داخل المباني والبنية التحتية وفيما بينها ، لتعزيز الاتصال بين الناس والبيئة مع الاستفادة أيضًا من الخدمات والوظائف الطبيعية. إن إضافة قيمة بصرية (باستخدام أرصفة وجوانب الجسور) وايجاد المزيد من الفراغات والأنشطة الممتعة تؤدي إلى حل العديد من المشكلات والقضايا في المناطق العمرانية مع الحفاظ على الصورة المرئية للمدينة والعناصر الجمالية. ونتيجة لذلك فإن الهدف من البحث هو ايجاد منهجية خضراء لإنشاء جسور خضراء قابلة للمشي فوق جسور السيارات هذه لربط العناصر الخضراء الرأسية والأفقية معًا، وتنشيط الصورة الخضراء للمدينة والتغلب على الصعوبات التي يواجهها المشاة. من هذا المنطلق تركز هذه الورقة على مدخلين رئيسيين: أولا المدخل النظري الذي سيركز على التصميم الحضري الحيوي البيوفيليكي، وفوائد التكامل مع التصميم الحضري للشوارع على أساس الوظائف البيئية والاجتماعية والاقتصادية. ثانيًا: المدخل التطبيقي ويتناول تقييم وتحليل منطقة من أهم المناطق العمرانية في مصر (مدينة نصر) للحد من تأثير التغير المناخي من خلال تطبيق التوازن بين المساحات الخضراء والمساحات المبنية لتطوير الطرق والفراغات العمرانية. واستنادا على المنهجين النظري والتطبيقي، يقترح البحث إطارًا أخضر لتصميم جسور المشاة الخضراء الحيوية لتكون رابطًا بين العناصر الخضراء الرأسية والأفقية لدمج الطبيعة في التصميم الحضري للمدن وربط الإنسان بالطبيعة لتحقيق الاستدامة .