• Home
  • Browse
    • Current Issue
    • By Issue
    • By Author
    • By Subject
    • Author Index
    • Keyword Index
  • Journal Info
    • About Journal
    • Aims and Scope
    • Editorial Board
    • Publication Ethics
    • Peer Review Process
  • Guide for Authors
  • Submit Manuscript
  • Contact Us
 
  • Login
  • Register
Home Articles List Article Information
  • Save Records
  • |
  • Printable Version
  • |
  • Recommend
  • |
  • How to cite Export to
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • Share Share
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
Journal of Urban Research
arrow Articles in Press
arrow Current Issue
Journal Archive
Volume Volume 49 (2025)
Volume Volume 48 (2024)
Volume Volume 47 (2023)
Volume Volume 46 (2022)
Volume Volume 45 (2022)
Volume Volume 44 (2022)
Volume Volume 43 (2022)
Issue Issue 1
Volume Volume 42 (2021)
Volume Volume 41 (2021)
Volume Volume 40 (2021)
Volume Volume 39 (2021)
Volume Volume 38 (2020)
Volume Volume 37 (2020)
Volume Volume 36 (2020)
Volume Volume 35 (2020)
Volume Volume 34 (2019)
Volume Volume 33 (2019)
Volume Volume 32 (2019)
Volume Volume 31 (2019)
Volume Volume 30 (2018)
Volume Volume 29 (2018)
Volume Volume 28 (2018)
Volume Volume 27 (2018)
Volume Volume 26 (2017)
Volume Volume 25 (2017)
Volume Volume 24 (2017)
Volume Volume 23 (2017)
Volume Volume 22 (2016)
Volume Volume 21 (2016)
Volume Volume 20 (2016)
Volume Volume 19 (2016)
Volume Volume 18 (2015)
Volume Volume 17 (2015)
Volume Volume 16 (2015)
Volume Volume 15 (2015)
Volume Volume 14 (2014)
Volume Volume 13 (2014)
Volume Volume 12 (2014)
Volume Volume 11 (2014)
Volume Volume 10 (2013)
Volume Volume 9 (2012)
Volume Volume 8 (2011)
Volume Volume 7 (2009)
Volume Volume 6 (2006)
Volume Volume 5 (2005)
Volume Volume 4 (2004)
Volume Volume 3 (2003)
Volume Volume 2 (2002)
Volume Volume 1 (1999)
Hamdy derbala, S., Mohmmed, U. (2022). تأثير الطرق الدائرية حول القاهرة الکبرى على دعم التنمية والحد من الهجرة العشوائية بين الأقاليم The Impact Of Ring Roads Around Greater Cairo On Supporting Development And Reducing Informal Migration Between Regions. Journal of Urban Research, 43(1), 1-22. doi: 10.21608/jur.2021.62354.1051
Shimaa Mohammed Hamdy derbala; usama Helmy Mohmmed. "تأثير الطرق الدائرية حول القاهرة الکبرى على دعم التنمية والحد من الهجرة العشوائية بين الأقاليم The Impact Of Ring Roads Around Greater Cairo On Supporting Development And Reducing Informal Migration Between Regions". Journal of Urban Research, 43, 1, 2022, 1-22. doi: 10.21608/jur.2021.62354.1051
Hamdy derbala, S., Mohmmed, U. (2022). 'تأثير الطرق الدائرية حول القاهرة الکبرى على دعم التنمية والحد من الهجرة العشوائية بين الأقاليم The Impact Of Ring Roads Around Greater Cairo On Supporting Development And Reducing Informal Migration Between Regions', Journal of Urban Research, 43(1), pp. 1-22. doi: 10.21608/jur.2021.62354.1051
Hamdy derbala, S., Mohmmed, U. تأثير الطرق الدائرية حول القاهرة الکبرى على دعم التنمية والحد من الهجرة العشوائية بين الأقاليم The Impact Of Ring Roads Around Greater Cairo On Supporting Development And Reducing Informal Migration Between Regions. Journal of Urban Research, 2022; 43(1): 1-22. doi: 10.21608/jur.2021.62354.1051

تأثير الطرق الدائرية حول القاهرة الکبرى على دعم التنمية والحد من الهجرة العشوائية بين الأقاليم The Impact Of Ring Roads Around Greater Cairo On Supporting Development And Reducing Informal Migration Between Regions

Article 16, Volume 43, Issue 1, January 2022, Page 1-22  XML PDF (1.23 MB)
Document Type: Original Article
DOI: 10.21608/jur.2021.62354.1051
View on SCiNiTO View on SCiNiTO
Authors
Shimaa Mohammed Hamdy derbala email 1; usama Helmy Mohmmed2
1Faculty of Engineering, Minia University
2faculty of engineering , minia universty
Abstract
يدرس البحث محاور التنمية العمرانية ومنها الطرق الدائرية (الطريق الدائري – الطريق الدائري الإقليمي) حول القاهرة الکبرى ودورها في دعم التنمية، وذلک من خلال دراسة 11 وصلة بين الطريقين ماره بست محافظات وداخل أربعة أقاليم، لمعرفة دور الطرق الدائرية في التغلب على النمو العشوائي للتجمعات الحضرية والريفية حول القاهرة الکبرى.
وتمّت بالبحث مراجعة الدراسات السابقة لمعرفة أساليب قياس التنمية الناتجة عن وجود الطرق الدائرية وشروط تأثيرها في تحسين الاتصال والتنمية بين المرکز والأطراف.
ويتتبع البحث النمو العمراني على هذه الطرق الدائرية باستخدام منهجية دراسة الحالات قبل وبعد إنشاء الطريق في الفترة (2006~2020)؛ ومنهجية دراسة الحالات المتنوعة للوقوف على العوامل القوية المؤثرة على التنمية واستبعاد العوامل الضعيفة.
وخلص البحث إلى أنّ الطرق الدائرية هي الموجّه الرئيسي للنمو العمراني، لتأثيرها في زيادة مساحات التنمية، وخفض معدلات الهجرة بين الوصلات، کما انها أحد العوامل المساعدة في تحسين الاتصال والتنمية بين المرکز والأطراف، فمن خلال المراجعة نجد أن نقص الهجرة ببعض الوصلات دل على أن مناطق التنمية الجديدة لم تحقق الجذب السکاني المستهدف منها، بالرغم من تنوع الموارد المتاحة، ولذلک يجب ادارة التنمية ورفع مستوى البنية التحتية والخدمات وجذب الأنشطة والسکان والاستثمارات للمناطق الجديدة واستغلال العوامل القوية التي أثرت الطرق الدائرية في تنميتها للتکامل مع أنشطة اقتصادية مرتبطة بها لدعم التنمية.
 
The research examines the impacts of ring roads (ring road and regional ring road) around Greater Cairo on supporting development; by studying 11 links between the two ring roads; passing through six governorate within four regions; To know the role of ring roads in overcoming the indiscriminate growth of urban and rural agglomerations around Greater Cairo.
Previous studies were reviewed for methods of measuring development resulting from the existence of ring roads and the conditions for ring roads to influence better communications and development between the center and the suburbs.
This research tracks urban growth on these ring roads using before and after case-study methodology in the period (2006-2020), and the various case study methodology, to identify strong factors affecting development and to exclude weak factors
 The research concluded that ring roads are the main thrust of urban growth. for its effect on increasing areas of development, and reduction in inter-link migration and is one of the factors helping to improve communications and development between the center and the suburbs, The review found that the lack of migration with some links indicated that the new development zones had not achieved their target population attraction, despite the diversity of available resources, Therefore, development must be managed, and planning is made to upgrade infrastructure and services and attract activities, population, and investments towards the new areas, and exploit the powerful factors that have been affected by the ring roads in their development, to integrate with associated economic activities, to support development.
 
Keywords
الطرق الدائرية; محور تنمية; التنمية العمرانية; التنمية الاقتصادية Ring roads; Development spine; Urban development; Economic development
Main Subjects
Regional Planning & Development; Urban Infrastructure & Transportation Studies; Urban Planning
Statistics
Article View: 645
PDF Download: 1,077
Home | Glossary | News | Aims and Scope | Sitemap
Top Top

Journal Management System. Designed by NotionWave.