Aboul-Ela, M. (2021). المجسمات التعليمية والتعلم التعاوني في التعليم المعماري دراسة حالة لتعليم مادة الانشاء المعماري Learning Models and Cooperative Learning in Architectural Education A Case Study of Building Construction Education. Journal of Urban Research, 41(1), 20-45. doi: 10.21608/jur.2021.40237.1021
Maged Mohamed Aboul-Ela. "المجسمات التعليمية والتعلم التعاوني في التعليم المعماري دراسة حالة لتعليم مادة الانشاء المعماري Learning Models and Cooperative Learning in Architectural Education A Case Study of Building Construction Education". Journal of Urban Research, 41, 1, 2021, 20-45. doi: 10.21608/jur.2021.40237.1021
Aboul-Ela, M. (2021). 'المجسمات التعليمية والتعلم التعاوني في التعليم المعماري دراسة حالة لتعليم مادة الانشاء المعماري Learning Models and Cooperative Learning in Architectural Education A Case Study of Building Construction Education', Journal of Urban Research, 41(1), pp. 20-45. doi: 10.21608/jur.2021.40237.1021
Aboul-Ela, M. المجسمات التعليمية والتعلم التعاوني في التعليم المعماري دراسة حالة لتعليم مادة الانشاء المعماري Learning Models and Cooperative Learning in Architectural Education A Case Study of Building Construction Education. Journal of Urban Research, 2021; 41(1): 20-45. doi: 10.21608/jur.2021.40237.1021
المجسمات التعليمية والتعلم التعاوني في التعليم المعماري دراسة حالة لتعليم مادة الانشاء المعماري Learning Models and Cooperative Learning in Architectural Education A Case Study of Building Construction Education
Architectural Department -Faculty of Engineering- Fayoum University
Abstract
تعتبر استراتيجيات التعليم والتعلم من إحدي أهم رکائز العملية التعليمية بالجامعات المصرية والتي تتطلب التطوير المستمر والدراسة للوصول إلي أفضل النتائج، إلا أن ذاک التطوير قد يشغل القائمين علي العملية التعليمية والتربويين بشغل خاص، ولکن يتعين علي کل المشارکين بتطبيق نتائجه واعتباره منهاجا للوصول إلي التعليم المتميز. وتتنوع استراتيجيات التعليم والتعلم الحديثة کالتعلم التعاوني والتعلم الالکتروني والتعلم بالاکتشاف والتعلم باستخدام النماذج وغيرها، تلک الاستراتيجيات تحقق أهداف العملية التعليمية والتي تنقسم إلي الأهداف العقلانية والأهداف المهارية والأهداف الوجدانية. من هذا المنطلق يطرح البحث مفهوم التعلم باستخدام المجسمات کأداة لتحسين بيئة التعلم، ويرکز علي عرض المفهوم، ويطرح استراتيجة التعلم التعاوني کاستراتيجية مساندة للتعلم باستخدام المجسمات واللتان تندرجان تحت مفاهيم التعلم النشط، ثم يلي ذلک تطبيق مفهوم التعلم باستخدام المجسمات علي مجموعة من الطلاب بإحدي الکليات بجامعة الفيوم ومعهد المستقبل بالفيوم. وينتهج البحث دراسة نظرية يستعرض بها المفاهيم الأساسية للتعلم باستخدام المجسمات والتعلم التعاوني ثم يقوم بتحليل أربعة من ورش العمل الطلابية بالجامعات المصرية وبکلية الهندسة علي وجه الخصوص لتعليم طرق الانشاء باستخدام الجمالونات الفراغية باستخدام المجسمات البديلة، ولتعليم الانشاء وطرق تربيط الطوب في أعمال المباني باستخدام المجسمات الحقيقة، من خلال وضع أسس وأهداف التطبيق ثم عرض خطوات العمل وتقييم الورش، ثم يتم تحليل تلک الورش للوصول إلي منهجية التطبيق. ويقترح البحث تطبيق استخدام النماذج والمجسمات کاستراتيجية تعلم مقترنة بالتعلم التعاوني لتحسين العملية التعليمية وللتغلب علي الأعداد الطلابية الکبيرة، ويخلص البحث باقتراح منهجية وآلية لتطبيق التعلم باستخدام المجسمات من خلال التعلم التعاوني لامکانية تحسين بيئة التعلم.
Educational and learning Strategies are considered one of the most basic pillars for the learning process in Egyptian Universities, in which they need continuous development to reach best results. Despite being the role of educationists, development requires to engage all participants in applications and to consider it the methodology for achieving high qualified distinct learning. Various Learning Strategies, such as Co-operative learning, Electronic learning, Learning by Discovery and Learning Models… etc., are being applied to achieve the main three objectives of the learning process which are the Cognitive, Psychomotor and Affective objectives. The paper aims to focus on the strategy of "The Learning Models" as a tool to improve the learning environment; it also includes "The Co-operative Learning" as a complementary strategy, both proposed to act as an integrated Active Learning strategy. The study starts with a theoretical approach presenting main concepts and determining objectives of the selected strategies. Then, it analyzes four students' workshops in Egyptian universities, especially in faculties of Engineering in order to deal with and illustrate spatial designs such as learning the structure of Space-truss through Alternative Modeling, and learning the process of Masonry bonding through Real Modeling. The analysis presents the application steps and workshops' evaluation to achieve the proposed methodology that will be applied and examined on groups of students in one of the faculties in Fayoum University and in the Future Institute in Fayoum. Finally, the study concludes that the proposed methodology could be considered as an applicable integrated method to enhance the learning process and to overcome problems due to huge numbers of students in the education process.