Cairo University, Faculty of Urban and Regional Planning in Cooperation with The Egyptian Knowledge Bank (EKB).Journal of Urban Research2090-069417120150701التخطيط للسيطرة المکانية - دراسة حالة عن الضفة الغربية المحتلة Planning for Spatial Dominance1248776810.21608/jur.2020.87768ENايمن محمداسماعيلکلية الهندسة ، جامعة الفيوم ، مصرJournal Article20200508جرى العرف على أن من الاهداف السامية للتخطيط بصفة عامة والعمراني بصفة خاصة، هدف الارتقاء بالحياة للمجتمعات البشرية عن طريق تحقيق التوازن المکاني والسکاني (سواء بين الأنشطة أو بين الفئات). وکثيراً ما ارتبط التخطيط في النظم الديمقراطية بقيم المساواة بين الفئات، وفي الاشتراکية ارتبط تحديداً بالعدالة الطبقية. بل أن من المخططين الأمريکيين في الستينيات من القرن الماضي من تبنى أيدولوجية مجتمعية فشبهوا أنفسهم بمحامي الدفاع عن المقهورين والمهمشين الذين ينبغي الذود عنهم وتمثيلهم في وجه آليات السوق وقوى الرأسمالية الفتاکة.<sup> *</sup>[1]
وقد استخدم وابتکر المخططون آليات وأدوات عديدة لتحقيق أهدافهم، منها تنظيم استعمالات الاراضي وسن قوانين للملکية الخاصة والعامة وتخطيط الطرق وتوحيد نظم التخطيط العمراني وغيرها، التي تهدف في مجملها إلى تحقيق قيمتين أساسيتين وهما الصالح العام والنهوض بالمجتمع. لذا، لم يشع في الأدبيات التخطيطية أن يستخدم التخطيط لقهر فئة أو السيطرة عليها. کما لم يعرف کثيرا کيف يمکن تطويع نفس الأنظمة والأدوات التخطيطية لخدمة أغراض عنصرية أو فئوية.
ونعرض في هذه الورقة کيف يمکن للتخطيط العمراني أن يتحول من عملية فنية بحتة إلى أداة فصل عنصري مشبعة سياسياً. لدرجة أن نفس الادوات التي يستخدمها المخططون المثاليون في تحقيق مفهوم "المصلحة العامة" يمکن أن تستعمل لتحقيق "السيطرة المطلقة" و"السيادة الفئوية" في نفس النطاق العمراني. وسوف نتناول مفهوم وتعريف السيطرة المکانية وأهدافها المزدوجة والأدوات المستخدمة ودورها في تحقيق السيطرة المکانية، وذلک من خلال دراسة حالة لمنطقة الضفة الغربية المحتلة فقط (دون التطرق لقطاع غزة أو القدس) وذلک بسبب مساحتها وتواصلها المکاني مما يسمح بالتحليل الجغرافي.
والهدف لإبراز هذه النوعية من التخطيط سيئ السمعة هو محاولة إيجاد علاقة أو نموذج بين تطويع التخطيط العمراني کأداة جيوسياسية لتکريس السيطرة المکانية على فئة بشرية مستضعفة وبين الأدوات المستخدمة. فلعل في خصوصية التجربة ما يثير القلق من إمکانية عمومية المنهج. وتعتمد المنهجية المستخدمة أيضاً على مقابلة تجربة جنوب إفريقيا العنصرية واستنباط العناصر التخطيطية المستخدمة لفرض السيطرة المکانية. ومن ثم تتبع وضعية الضفة الغربية عسکرياً وأيديولوجياً والرؤية الاستراتيجية لها لدى الصهاينة لنتعرف على رؤيتهم لتشکيلها الفراغي والمکاني على مدى سنوات الاحتلال ثم التطرق إلى الآليات والأدوات المستخدمة في محاولتهم الدؤوبة لفرض السيطرة المکانية حتى مع الحديث عن السلام. وختاماً يطرح هذا البحث نموذج فکري للسيطرة المکانية يبين عناصرها ودور التخطيط في تحقيقها. وقد تم الاعتماد على البيانات من مصادر ثانوية وذلک نظراً لتعقيدات تتبع بيانات أولية.
<span>Among the traditional noble goals of planning is the “betterment of life in human communities through the spatial and demographic balance (both between activities or groups)”. Often associated with planning values in democratic systems is the equality between humankind, class justice in socialism. Insofar that, some planners have equated their roles with a ‘defense lawyer’ representing the oppressed and marginalized in the face of market and capital forces. Planners have used and invented many mechanisms and tools to achieve these puritan goals such as, land uses zoning, to private property protection legislations, eminent domain, road planning, standardization of systems and other well-known physical planning tools aimed at achieving overall public good and the advancement of society. However, what is less common is the use of planning to oppress, dominate, or to contain a group. It is also not clear how the same tools that are used for noble planning causes can be twisted to suit racial or ethnic ideology. <br /> This paper shows how a purely technical physical planning system can be turned around to fulfill an apartheid-saturated political agenda<span lang="AR-SA" dir="RTL">.</span> The <em>same</em> tools can be simultaneously used to achieve interest of a few and guarantee maximum spatial control of another. The concept and definition of spatial domination, its objectives and instruments is introduced and discussed. The role of each planning tool in achieving spatial control is researched through a case study of the occupied West Bank. The aim is to find a relationship between the use of physical planning tools and the aims of spatial domination and geopolitical control. The methodology reviews and compares the experience of planning in South Africa during apartheid and devised planning tools used for the imposition of spatial control. The paper tracks the status of planning in the West Bank in military, ideological and strategic eyes. Mechanisms and instruments used in trying to impose control tireless spatial even with the talk about peace. Finally the paper offers a conceptual model of the spatial domination, its components and objectives and shows how much each tool promotes spatial control. The paper relies on data from secondary sources because of the complexities of tracking data first hand in Palestine. </span><br clear="all" />
* من أمثال بول دافيدوف وراينر (1963)https://jur.journals.ekb.eg/article_87768_d9e8c6db5d961d37b44eb1bb90eb5af0.pdfCairo University, Faculty of Urban and Regional Planning in Cooperation with The Egyptian Knowledge Bank (EKB).Journal of Urban Research2090-069417120150701دراسة تحليلية للبيئة العمرانية الملائمة لتحقيق مؤشرات المدن الصديقة للطفل Analytical study of the appropriate urban environment that achieve the indicators of child-friendly cities25528777010.21608/jur.2015.87770ENجيهان السیدعبدالدايمکلية الهندسة بالمطرية ،جامعة حلوانJournal Article20200508على الرغم من أهمية البيئة العمرانية في بناء المجتمع وعلى الأخص فئة الأطفال، إلا انه في الآونة الأخيرة ومع النمو الحضري المتزايد والضغط على البيئة العمرانية أدى ذلک إلى عدم قدرة معظم البيئات العمرانية لتلبية احتياجات قاطنيها. إن المتجول في المدن المصرية يلاحظ بسهولة غياب بعض العناصر الهامة في البيئة العمرانية التي يجب توفرها للتنمية المتوازنة للطفل. وقد رأت العديد من الدراسات أهمية تطوير المدن لتصبح صديقة للأطفال لأن ذلک سيؤدي إلى مجتمع أفضل. وهناک العديد من المدن التي تبنت الفکرة وبدأت بالفعل في مبادرة لجعل مجتمعاتها صديقة للطفل، حيث تتمثل المشکلة البحثية في تحديد أفضل المواقع داخل المدن والتي يمکن ان تتوافر بها مؤشرات المدن الصديقة للطفل واهم العوامل المؤثرة عليها.
لذا يهدف البحث إلى الإجابة على السؤال الاتي: هل التوسعات العمرانية المتمثلة في المدن الجديدة أکثر قدرة على تحقيق الحد الأدنى من الاحتياجات التنموية للطفل وتحقيق مؤشرات المدن الصديقة للطفل ام المدن القائمة. وهل هناک علاقة بين المستوى الاقتصادي لقاطني المناطق السکنية وتحقيق المدينة الصديقة للطفل ام لا؟ وذلک من خلال رصد ملامح البيئة العمرانية ومدى قدرتها على تحقيق مؤشرات المدن الصديقة للطفل بها.
وقد أثبت البحث أن التوسعات العمرانية المتمثلة في المدن الجديدة أکثر قدرة على تحقيق مؤشرات المدن الصديقة للطفل نتيجة لتوافر الأراضي ولکن ليس هي العامل الرئيسي فمن اهم الأدوات التي يمکن من خلالها التوصل إلى البيئة العمرانية الصديقة للطفل في مصر هو تطبيق المعدلات والمعايير التخطيطية ويليها العامل الاقتصادي ممثلاً في قدرة السکان على الأنفاق.
It is recognized that the built environment is one of the main factors in constructing a healthy community especially for children. Despite that fact, the pressure of recent increase of urban growth on the urban environment led to the inability of most urban communities to meet the needs of their residents. Through exploring the Egyptian cities, the absence of some important urban elements that must be met for a balanced development of the child is easily noticed. Many studies have considered the importance of the cities development to become child-friendly as a way to reach a better society. Many cities have already adopted the idea and started an initiative to make child-friendly communities. In this approach, the research aims to identify the best available locations within cities that are considered child-friendly and the most significant factors affecting them.
The research aims to answer the following questions; Are urban environments constructed in new cities more able to achieve the minimum developmental needs for the child-friendly city? Can they achieve the indicators of a child-friendly city? How are the new urban environments compared to existing cities? Is there a relationship between the economic level of the residents in residential areas and the achievement of the child-friendly city or not? These questions can be answered through monitoring the features of the built environments and their ability to achieve the child-friendly indicators.
Through the research steps, it was shown that urban expansions represented in new cities are more able to achieve child-friendly city indicators. Although the land availability is considered an important factor that led to this result, but it is not the main factor. On the other hand, the most important factors through which we can reach a child-friendly urban environment in Egypt are; the application of urban planning rates and standards, followed by the economic factor represented in the affordability of the residents.Cairo University, Faculty of Urban and Regional Planning in Cooperation with The Egyptian Knowledge Bank (EKB).Journal of Urban Research2090-069417120150701تأثير الطلب الاستثماري على التنمية العمرانية للمراکز الحضرية الکبرى "القاهرة الجديدة کحالة دراسية" The Impact of Investment Demand on Urban Development for Great Urban Regions (Case Study: New Cairo )53718778010.21608/jur.2015.87780ENرندا جلالحسينقسم التنمية العمرانية الاقليمية ، کلية التخطيط الإقليمي والعمراني ، جامعة القاهرة ، الجيزةطارق زکیابوالسعودالتخطيط البيئي والبنية الاساسية، کلية التخطيط الاقليمي والعمراني، جامعة القاهرةJournal Article20200508تواجه المدن والمراکز الحضرية الکبرى العديد من التحديات التي تؤثر على التنمية والنمو العمراني، حيث تشکل هذه المدن والمراکز أقطاب وبؤر للتنمية الاقتصادية والاجتماعية والثقافية، مما يؤدى الى استقطاب معدلات عالية من النمو السکاني والعمراني على المستوى الوطني، وبالتالي تولد العديد من المشاکل ومن ضمنها النمو العمراني المتسارع وغير المخطط والمتوجه نتيجة لقوى السوق وتوجهات الاستثمار العقاري الذي وصل إلى معدلات مرتفعة في الفترة الأخيرة في مصر.
في إطار الفکر التخطيطي للعلاقة بين القلب والأطراف للمدن والمراکز الحضرية يحدث اندماج بين قلب هذه المراکز الحضرية وأطرافها وتتحول إلى قلب أکبر core أو ما يطلق عليه المتروبليس والميجالوبوليس وتصبح الأطراف على مستوى إقليمي أعلى نتيجة لتوجه الاستثمار، مما يؤدى إلى تضخم المدن، وبخاصة حالة القاهرة الکبرى وتوجه نوعية من الاستثمار العقاري والخدمات العليا بالقاهرة الجديدة التي نمت بقوى السوق والطلب على الاستثمار العقاري لشريحة مرتفعة الدخل وجذب مستوى اجتماعي مرتفع وتسارع النمو العمراني بها. أدى التسارع على الاستثمار العقاري إلى ارتفاع أسعار الأراضي بالمدن القائمة والجديدة حول القاهرة وصولا على سبيل المثال شرق القاهرة للعاشر من رمضان على محوري القاهرة الإسماعيلية والقاهرة السويس، وکذلک غربا زيادة النمو العمراني بمدينة السادس من أکتوبر وزيادة الطلب على الاستثمار العقاري والصناعي بالمدينة. وکذلک زيادة الطلب العقاري بحلوان جنوب القاهرة وشمالالقاهرة الکبرى شهد تغيير بالأنشطة الاقتصادية للتجمعات الريفية المتاخمة لإقليم القاهرة الکبرى وتضخم هذه التجمعات وارتفاع أسعار الأراضي بها.
The big and mega cities witness several challenges that affect their urban growth and development. These cities can be considered as economical, social and cultural development poles which in turn enhance the urban and demographic growth rates at the national level. As per the pressures of market forces and the real sate development that recently recorded high growth rates, many problems have been appeared. The high speed of informal urban growth is one among these problems. According to the planning concepts of the relationships between the urban centers and periphery at the big cities, a fusion between the center and periphery is existed and formulated another new big center. This phenomenon is famous in literature by the <em>megapolis</em>. This indeed lead to cities' inflation as occurred in Greater Cairo Region (GCR). Recently, the assets of New Cairo city have been sold out for the private enterprises and investors to develop large areas for high income and elite. This in turn affects the values and prices of lands at the new city and also at the city outskirts. This accordingly affected the growth of existing city to the extent that Cairo city boundary extended remotely on the regional external roads in the west and east. It extends on the west at Ismalia and Suez regional roads and also at Alexandria regional road in the west. All of this affected the new-city urban growth for particular types of housing and for informal uncontrolled growth of the existing cities for low income. The paper therefore aims to identify the way in directing the investments projects to meet the requirements of future urban development of these cities. The study makes a critical analysis for the growth of real sate development at the different eras of GCR development. Then it reviews the case of New Cairo city as a recent example representing the supply –demand forces in the western of Cairo. Through these studies it can be recommended some tips to direct the investment projects at the regional and national levels.https://jur.journals.ekb.eg/article_87780_ddd477d610c9bed29fbc8b5b26c67f45.pdfCairo University, Faculty of Urban and Regional Planning in Cooperation with The Egyptian Knowledge Bank (EKB).Journal of Urban Research2090-069417120150701آلية وضع الإشتراطات البنائية للمجتمعات العمرانية القائمة "دراسة حالة شريط الخدمات الإقليمية بين مدينتي العبور والعاشر من رمضان - طريق القاهرة - الإسماعيلية الصحراوي" "Mechanism for Establishing Building Guidelines for for Existing Urban Communities ""A Case Study of the Regional Services Strip Between the Cities of El-Obour And Tenth of Ramadan, Cairo-Isma72868778610.21608/jur.2015.87786ENمايسة محمودعبدالعزيزقسم الهندسة المعمارية, کلية الهندسة, جامعة القاهرةمحمد اماماحمدقسم التخطيط العمراني,کلية التخطيط الإقليمى والعمرانى,جامعة القاهرةJournal Article20200508<strong>يتناول</strong> البحث آلية وضع الإشتراطات البنائية للمجتمعات العمرانية القائمة، وکيفية التعامل معها وذلک لتحقيق أهداف المخطط التفصيلي، ويتم فى البحث استعراض المفاهيم والتعريفات الخاصة بالبحث مثل مفاهيم المخطط التفصيلي والاشتراطات البنائية والملکيات وانواعها من ملکية مستقرة وغير مستقرة وانواع ما منهما وکيفة التعامل مع کل نوع ملکية على حدى<strong>.</strong><br /> <strong>کما</strong> يتطرق البحث الى معوقات تطبيق الاشتراطات البنائية والتخطيطية فى مخططات تطوير العمران القائم من معوقات ادارية ومعوقات عمرانية وقانونية واقتصادية، الخ<br /> <strong> </strong><br /> <strong>ولقد</strong> برزت فکرة هذا البحث فى دراسة حالة مشکلة تقنين الأوضاع في منطقة الجمعيات الزراعية والخدمات الإقليمية الواقعة علي طريق القاهرة- الإسماعيلية الصحراوي. وتمثل هذه المنطقة أهمية خاصة علي خريطة العمران حيث تربط مدينة العبور بمدينة العاشر من رمضان من خلال مساحة ممتدة تبلغ حوالي (٧٢٠٠٠ فدان)، وتعد تنمية هذه المنطقة عمرانيا بمثابة قنبلة موقوته لما تشکلة من ضغط علي کافة مرافق الدولة، خاصة بعد أن إنتعش العمران في مدينة العبور وأنشئت الطرق والکباري التي ربطت تلک المنطقة بباقي أجزاء العمران المحيط وأهمها مدينة القاهرة الجديدة. الأمر الذي رفع من قيمة الاراضي في المنطقة وبالتالي تزايدت محاولات البعض لتحقيق مکاسب مادية من خلال الإسراع في بيع أراضي بشکل غير قانوني وغير رسمي ولا يتناسب مع الشروط البنائية للمنطقة بحثا عن مکسب مادي سريع.<br /> <br /> <strong>ولقد</strong> واجه جهاز تنمية مدينة العبور مشکلة کبري عند بدء تقنين أوضاع تلک الجمعيات وشريط الخدمات الإقليمية، کان سببها الرئيسي هو الملکيات، المقننة وغير المقننة. ومن ثم رأي الباحث تسليط الضوء من خلال هذا البحث علي مشکلة حقيقية واقعية مازالت تواجه الجهات المنوط بها تطبيق الإشتراطات البنائية ومراقبة الإلتزام بها وفقا للمخططات التفصيلية لمناطق العمران القائم. والتعرف علي أسباب المشکلة ومظاهرها وإقتراح أساليب ومناهج للحل العملي العلمي الشامل.<br /> <strong>تظهر</strong> اهمية تطبيق الاشتراطات البنائية والتخطيطية (من خلال تحليل المشکلة ودراسة الحالة) کونها الأداه التي يتم من خلالها تنمية مناطق العمران القائم أو المستجد، ويجب أن توضع بعناية وفقا لمتغيرات کل حاله علي حدي. وملائمة تطبيق الاشتراطات تناسبتها للمکان وللسکان من خلال الإعتماد علي الدراسات الإجتماعية والسکانية والإقتصادية.<br /> The paper addresses the obstacles facing building and planning guidelines application in the existing urban development plans, including administrative, urban, legal and economic obstacles. The paper analyses a case study that presents the problem of legalization of conditions in the area of agricultural associations and regional services located on the Cairo-Ismailia Desert Road. This area represents an important and special location that link the city of Al-Obour with the tenth of Ramadan city through an extended area of about (72,000 feddans). The Obour City Development Authority has faced several problems when starting to legalize the status of these associations and the regional services strip, including aspects of ownership, legalization, and classification. The paper identifies the causes of these problem and their manifestations, then proposes methods and approaches for a comprehensive scientific and practical solution.<br /> The paper emphasizes the importance of applying building and planning guidelines (through problem analysis and case study) as the tool through which the existing or new urban areas are developed, taking into consideration their appropriateness for the socioeconomic characteristics of the place and the population.Cairo University, Faculty of Urban and Regional Planning in Cooperation with The Egyptian Knowledge Bank (EKB).Journal of Urban Research2090-069417120150701نحو صياغة منظومة توطين الخدمات العامة فى المدن المصرية To Formulate a Localization System of Public Services in Egyptian Cities871028779010.21608/jur.2015.87790ENمحمود فؤادمحمودقسم العمارة والتخطيط, کلية الهندسة ,جامعة قناة السويس,الإسماعيلية, مصرJournal Article20200508لاتختلف مصر عن دول العالم النامى من حيث الإهتمام الخاص بالخدمات نظرا لدورها الهام فى تحقيق النمو الإقتصادى والتطور الإجتماعى، ورغم الدعم الکبير الذى تخصصه الدولة للخدمات إلا إنها لاتتوفر بالقدر الکافى، وفي ظل التزايد المستمر والسريع في أعداد السکان تصبح الحاجة إلى الخدمات العامة هي حاجة ملحة وضرورية، ولهذا السبب کان على کثير من الدول إعادة النظر في أولويات إستخدام مصادرها ومواردها لتلبية هذه الحاجات الملحة.<br /> وأن الفرص غير المتساوية في الحصول على الخدمات العامة بأشکالها المختلفة تشکل حاجزا "هاما" أمام تحسين الظروف المعيشية والإرتقاء بجودة الحياة للمواطنين، إلا إنه يمکن توفير الخدمات العامة فى ظل التغيير الجذرى لمنظومة توطين الخدمات العامة اللازمة لإستدامة المناطق الحضرية.<br /> <br /> ويهدف البحث إلى صياغة منظومة لتوطين الخدمات العامة فى إطار إعداد المخططات الإستراتيجية العامة والتفصيلية للمدن المصرية تساهم فى تلبية حاجات المجتمع وإستدامة المناطق الحضرية.<br /> وإتبع البحث المنهج الإستقرائى التحليلى من خلال تناول الأفکار والطروحات الجديدة فى مجال التنمية، التى تبنت مشارکة المجتمع، وبدء الإنسحاب التدريجى للدولة وقيام القطاع الخاص والإستثمارى بدوره فى تقديم هذه الخدمات وإستعراض التجربة المحلية فى مجال توطين الخدمات العامة والإجتماعية بإستخدام أساليب وأليات المشارکة، ثم دراسة حالة لبعض نماذج من المدن المتوسطة الحجم فى الفئة (50-150 ألف نسمة) للتعرف على ملامح وسمات توطين الخدمات العامة وإلقاء الضوء على عملية توطين الخدمات العامة المقترحة فى إطار مشروع إعداد المخططات الإستراتيجية العامة والتفصيلية للمدن (درسة الحالة) حتى عام 2027، ثم تقييم حالة توطين الخدمات العامة بالتعرف على أهم التحديات والفرص التى تواجه توطينها.<br /> <br /> ويخلص البحث إلى إقتراح منظومة من السياسات والأليات المتداخلة کمدخل (Approach) لتنظيم توطين الخدمات العامة تعتمد على أربع رکائز رئيسية وهى التشريع، التمويل، متطلبات الخدمة، الأرض، تساهم في تحقيق مجتمع محلى مترابط، تشارک کياناته الحکومية وغير الحکومية فى تخطيــط وإدارة الخدمات العامة، قادر على التعاون مع الحکومة المرکزيـة وممارسة سلطاته اللامرکزية، ثم التأکد من إستفادة المجتمع والمواطن بعائد التنمية بإقتراح مجموعة من المبادئ الأساسية لقياس أثر تلک المنظومة المقترحة فى التخطيط المستقبلى لتوطين الخدمات العامة.<br />
Egypt does not differ from the developing countries in terms of given a special attention to services, that due to its important role in achieving economic growth and social development. Despite of the considerable support which provided by the government to the services, it is not available sufficiently. With the continuous and rapid population growth, the need to public services become urgently and necessary, that is why many of countries have to reconsider the priorities of use its sources and resources to meet these urgent needs.
Although, the unequal opportunities to get the public services in its various forms make “an important” barrier before improving the living conditions and enhance the quality of citizens life, it can provide the public under the radical change to the localization system of public services that needed for the urban areas sustainability.
The research aims to formulate localization system of public services in the framework of the preparation of the general and detailed strategic plans for Egyptian cities which contribute to meet the needs of the community and to achieve urban areas sustainability.
The research follows inductive and analytical approach by addressing new ideas and proposals in the field of development, which has adopted the participation of society, and to commence of the gradual withdrawal of the government to make the private and investment sector take its role in providing these services, to review of local experience in the field of public and social services localization by methods and mechanisms of participation. Then study the case of some models of medium-sized cities (50000-150000 people) to learn about the features and characteristics of localization of public services and to highlight the proposed operation in the framework of the preparation of the general and detailed strategic plans for the cities (case study) until the year 2027, then to assess the situation of the localization of public services by identify the most important challenges and opportunities which facing its localization.
The research concludes to propose a set of overlapping policies and mechanisms as approach for organizing the localization of public services which depends on four main pillars which is legislation, finance, service requirements and the land, that contribute to achieve an interdependent local community, where its governmental and non-governmental entities participate in planning and management of public services to make that community able to cooperate with the central government and practice its decentralization powers. Then, ensure that the community and the citizen benefits with the development revenue by suggestion a set of basic principles to measure the impact of the proposed system in the future planning for the localization of public services.https://jur.journals.ekb.eg/article_87790_143caba77c7a266ff66bfacbed11d8e8.pdfCairo University, Faculty of Urban and Regional Planning in Cooperation with The Egyptian Knowledge Bank (EKB).Journal of Urban Research2090-069417120150701تقويم الحالة العمرانية للمدينة المصرية فى إطار معايير المدن الصديقة للطفل "Evaluating the urban status of Egyptian cities: fulfillment of child-friendly cities criteria"1031168779210.21608/jur.2015.87792ENمحمد شحاتةدرويشالتخطيط العمراني,کلية التخطيط الاقليمي والعمراني, جامعة القاهرةJournal Article20200508توصف المدينة المصرية فى کثيرا من الاحيان بتردي حالة الاوضاع العمرانية والاجتماعية بها والتى يمکن إرجاعها الى افتقاد سياسات التنمية العمرانية المتعاقبة الى الکثير من متطلبات حقوق الانسان ومنها حقوق الطفل ، فمنذ النصف الثانى من القرن ال20 عمدت مصر الى تبنى منهج التنمية الشاملة من خلال مجموعة من السياسات ارتکزت على مبادئ وأدوات تؤدى الى زيادة معدلات النمو الاقتصادى کسبيل الى التنمية الاجتماعية والعمرانية وعلى الرغم من استحواز المدن وبصفة خاصة الکبرى منها على معظم استثملرات التنمية الا انها ظلت عاجزة عن استيعاب متطلبات کل ساکنيها أو من ينجذب لها سواء للعمل، أو لتحسين مستوي معيشته أوحتى الرغبة في حياة افضل من الريف، فعلى الرغم من ان العيش فى المدن يمثل هدف لبعض الآباء بوصفها المکان الذي يوفر لأطفالهم حياة أفضل ،الا ان بتردي حالة الاوضاع الاقتصادية والاجتماعية والعمرانية بالمدن تمثل حزمة من الأخطار التي تحدق بالأطفال، بدءً من ارتفاع نسبة البطالة بين الآباء والامهات وانتشار العشوائيات ، وتدهور معدلات الخدمات المقدمة لهم والمتمثلة فى ارتفاع کثافات الفصول وانخفاض معدلات الخدمات الصحية وندرة المساحات الخضراء ، الى جانب توزيعها غير العادل بين المدن أو حتى داخل المدينة نفسها ، ومع استمرار ارتفاع معدلات النمو الحضرى - سيترکز 95% من النمو الحضرى في العالم في مدن الدول النامية ومنها مصر- فهل حالة البيئة العمرانية بتلک المدن تحقق للطفل معدلات مقبولة لممارسة نشاطاته الاجتماعية والترفيهية اللازمة لنموه العقلي والنفسي وتتلائم ومعايير المدن الصديقة للطفل؟ وما هى السياسات والبرامج التى تتبنها الادارات المحلية للتعامل مع هذا الوضع العمرانى ، وماذا قدمت في عموم وظائفها لطفل المدينة ؟ وما الخبرات والدروس التي يمکن الاستفادة منها بالفعل فيما يتعلق بترجمة حقوق الطفل إلى واقع في المدينة ؟ وما هي ملامح ومعايير البيئة العمرانية الأنسب للمدن الصديقة للطفل ؟ والأهم من هذا وذاک ما الفرص التي تحملها "وثيقة الامم المتحدة لحقوق الطفل فيما يتعلق بحماية حقوقه وتطبيقها على أرض الواقع؟ هذه الاسئلة سوف تتناولها هذه الورقة من خلال المنهجية التالية :
عرض مفاهيم ومعايير المدن الصديقة للطفل.
· تقويم حالة البيئة العمرانية لبعض المدن المصرية من خلال مؤشرات المراصد الحضرية.
· مراجعة المعايير والمعدلات الدولية والمحلية لجودة البيئة العمرانية بالمدن.
· عرض الخبرات والدروس التي يمکن الاستفادة فى مجال المدن الصديقة للطفل .
وانطلاقا نحو فرضية إعادة التوازن والتجانس بين الوضع القائم للبيئة العمرانية للمدينة والوضع الانسب للمدينة الصديقة للطفل سوف يرکز البحث على تقويم مجموعة السياسات والاطر المؤسسية بهدف تصحيح إختلالات الوضع القائم ، مع الترکيز على الآليات التنفيذية اللازمة للوصول الى المدن الصديقة للطفل .Cairo University, Faculty of Urban and Regional Planning in Cooperation with The Egyptian Knowledge Bank (EKB).Journal of Urban Research2090-069417120150701Planning for an eco-city to sustainable urban environments International case studies1171318779410.21608/jur.2015.87794ENReeman MohammedRehanDepartment of architecture,Faculty of engineering, Helwan UniversityJournal Article20200508An eco-city is a city designed and built with a thorough consideration of environmental impacts. In eco-cities, inhabitants are dedicated to minimizing required inputs of energy, water, and food and to reducing waste outputs of heat and pollution. This paper examines how eco-city theory is applied in urban planning and design. The eco-city concept was introduced, international case studies on the eco-cities in developed countries were explored using case study methods to determine the application of eco-city concepts and theories, and a set of recommendations for converting Cairo, Egypt into an eco-city were formulated. Results showed that the eco-city concept can be effectively applied in combination with the characteristics specific to a locality. The study concludes that eco-city theory can be effectively applied in urban planning and design.https://jur.journals.ekb.eg/article_87794_7232569142fa965b4e7c3976b71667ee.pdfCairo University, Faculty of Urban and Regional Planning in Cooperation with The Egyptian Knowledge Bank (EKB).Journal of Urban Research2090-069417120150701Redefining the Egypt Megalopolis1321548779710.21608/jur.2015.87797ENMohamed ZayedDepartment of Architecture Engineering, Cairo University, Egypt.Journal Article20200508Egypt has one of the most populous regions in the world. It's the Nile delta. This region has a lot of urban areas that ranges between metropolitan areas and small villages. In 1998, Tarek Abullatta concluded the possibility of the emergence of a megalopolis in Nile delta. This area extends between the two metropolitan areas of Greater Cairo and Alexandria. Meanwhile, new urban development plans and infrastructure projects were adopted and many of it had been executed. A great focus was given to developing the new cities especially those located near to the metropolises. In addition many projects of developing regional roads and increasing its capacities were progressed. Accompanied with continuing population growth at high rates, all this have resulted in urban sprawl that creating intertwined network of socio-economic relations between many adjacent human settlements in the region. This paper examines the existence of megapolitan area in Nile Delta region. It utilizes statistical tools to investigate the composition, boundaries and main characteristics of this agglomeration. It depends on data of 2006 national census. Finally, new boundaries that differ than what was previously proposed were settled.